Wat voor boeken?

Hey,

De eerste post in deze categorie. Jullie zijn al heel vaak tegengekomen dat ik als ik mijn dag beschreef het woord ‘lezen’ liet vallen. Dat is altijd al een supergrote hobby van me geweest, de laatste tijd overstemt het na een paar jaar zelfs social media weer. Doordeweeks sowieso een kwartiertje ’s morgens in bed en in het weekend vaak ook wel zo’n twee tot drie uur, in bed en overdag. Maar hierover later misschien nog een post.
Wat leest ze nou voor boeken? is misschien al wel een aantal keer bij jullie opgekomen. Ik ga graag voor chicklits, maar ze moeten niet té voorspelbaar zijn. Bij chicklits is de verhaallijn vaak niet zo bijzonder, daarom is de sfeer des te belangrijker. Als die goed is, ben ik verkocht. Maar toch ga ik ook vaak voor de ‘diepere’ boeken die niet echt over van die typische tienerproblemen gaan, maar meer over vader/moeder na lange tijd weer opzoeken, een beetje die kant op. Daar vind ik de verhaallijn vaak weer belangrijker. Maar eigenlijk lees ik ook een hele zooi boeken die ertussenin hangt. En sinds een jaar kun je er ook – ook al is het wel met mate – de vampierboeken aan toevoegen. Ik lees ze niet heel vaak, maar vind ze uiteindelijk toch altijd heel leuk.
Nou, laat ik nu maar van start gaan met een aantal series die ik eigenlijk allemaal al heb gelezen, maar die zijn blijven hangen – wat niet álle boeken doen. Dit is wel meer de ‘chicklitkant’ op. De iets diepere boeken zijn meestal geen series en blijven dus minder lang hangen. Als ik alle titels van alle boeken die ik ooit heb gelezen zou moeten onthouden, poeh! Deze boeken zijn trouwens allemaal rond de 300 bladzijdes ongeveer denk ik, sommige dunner en andere weer dikker natuurlijk.

Privé-serie van Kate Brian
De normale Reed Brennan krijgt een beurs voor Easton Academy – een gouden ticket om weg te komen uit haar saaie leventje. Daar wordt ze echter niet gelijk geaccepteerd door de Billings Girls, de meiden die alle touwtjes in handen hebben op de campus. Haar vriendje Thomas blijkt een drugsdealer en alcoholist te zijn, en komt op een gegeven moment niet meer op school…

Deze boeken zijn echt heel spannend, omdat er moord in voorkomt, ghehe. Wel vervelend dat ik ze bij de bieb niet allemaal tegelijk kon lezen, dus ik heb er een paar gelezen, door elkaar heen. Maar eigenlijk is mijn wens om ze allemaal te kopen en dan achter elkaar lezen, want ze zijn ook best ingewikkeld. Maar ze zijn niet erg dik, dus ook voor de minder ervarenlezers makkelijk uit te lezen.

Sisterhood of the Travelingpants (4 vriendinnen, 1 spijkerbroek)serie van Ann Brashares (vier delen van vier zomers, maar AAAH ik zie net dat er een vijfde deel is van de toekomst! I need to read!)
Vier hechte vriendinnen brengen deze zomer voor het eerst zonder elkaar door. Een broek, die hen allemaal als gegoten zit, sturen ze om en om naar elkaar door.

De verhaallijn is misschien standaard en niet echt bijzonder, maar ik hou gewoon van die sfeer. And that’s more than enough. ❤

3 vriendinnen (… 1 fruitige zomer, … 7 verlangens, … en de liefde) van Jodi Lynn Andersonn
Drie meisjes komen allemaal met een andere reden op de perzikboomgaard werken in de zomer. Daar raken ze met elkaar bevriend, ookal hadden ze dat nooit gedacht.

Hetzelfde als hierboven. Die sfeeer! Echt zo’n hete zomergevoel van luieren, en dan gaan ze ’s avonds nog even zwemmen enzo.
 

LBD Meidendingen - boek - Grace Dent -  (2005)  - Dizzie.nl - de boekencommunity van NederlandLBD-serie (meidendingen, het masterplan, vriendinnen forever) van Grace Dent
Drie vriendinnen mogen van hun ouders niet naar een muziekfestival. Daarom besluiten ze er gewoon zelf een te organiseren!

Deze boeken bevatten vooral een hele hoop humor, want de ouders van de hoofdpersoon zijn echt zo alto, en die vriendinnen zijn samen echt een apart vriendengroepje met gekke dingen enzo. Hier wordt je gewoon lekker blij van.

GossipGirl-serie van Cecily von Ziegesar
De UpperEast-Side, inspiratiebron voor veel boeken. Eigenlijk is er geen verhaallijn, want je hebt gewoon een hoop rijke tieners die alles krijgen en hebben wat ze willen (dus ja, ook elkaars vriendje), een hoop stijl en nog en beetje vunzigheid (soms is het seksgehalte wel een beetje te hoog), oja nog een hoop feestjes en alles wordt gerapporteerd door de anonieme Gossip Girl. Jup, I like. Niet zo’n lezer? Ook de verfilmde serie is aan te raden!


ItGirl-serie van Cecily von Ziegesar
Dit is de (in mijn ogen) iets mildere versie van Gossip Girl. Jenny, het zusje van iemand uit Gossip Girl, zit op een kostschool. Daar gaat het hetzelfde als hierboven, and I still like. Cecily von Ziegesar schrijft met veel stijl; ze beschrijft iedereen nauwkeurig, vooral kleding, met precieze merken erbij enzo. Sommigen vinden dat héél saai, maar het heeft wel wat en kenmerkt haar stijl.
De titels van de boeken zijn ook leuk: bijvoeglijke naamwoorden als onweerstaanbaar, goddelijk e.d.

2 +1, zomer, zee & zoute zoenen, kamer 12 van Mauren Johnson
Dit zijn drie verschillende boeken, maar gewoon over de zomer, over vriendinnen, over liefde, enzovoort.

Het Jongensboek, 15 jongens, 4 kikkers en ik, Stout Stouter Stoutst van E.Lockhart.
Ook drie verschillende boeken, de eerste twee horen bij elkaar en gaan ook echt over die tienerproblemen enzo, een beetje net zoals LBD. De ik-persoon gaat naar een psychiater, dat zijn ook altijd grappige stukjes, en ook de voetnoten in dit boek zijn grappig. Stout Stouter Stoutst is – als ik het me goed herinner – een roadtripboek, ook altijd leuk.

Het Ongelooflijke Schooljaar Van Scarlett M., 3 meiden & de liefde van Jaclyn Moriarty
Deze boeken heb ik afgelopen week weer herlezen. Ze zijn niet in normale vorm geschreven, maar met brieven, memo’s, e-mails, verslagen etc. Dat maakt het leuk om te lezen, en ze lezen daardoor lekker snel.

En, spreekt dit jullie aan? En hadden jullie dit bij me verwacht? 🙂

xoxo

Geef een reactie

