Recet: Ontbijtkoek

Hello,

Heel veel mensen hebben zo hun ‘fases’ waarin ze sommige dingen opeens heel lekker vinden en veel eten. Zo had ik dat ook een tijdje met ontbijtkoek, en ik vind het nog steeds heel lekker hoor. Ook m’n moeder vindt het lekker maar omdat zij geen/niet veel suiker mag/mocht, wilde ze het zelf maken. Na wat gegoogel en wat eigen inbreng zijn daar al veel lekkere ontbijtkoeken uitgekomen, dus dat deel ik graag met jullie!

Benodigdheden

  • 375 gr meel
  • 200 ml melk
  • 100 gr basterdsuiker
  • 150 gr vloeibare honing of stroop (half om half kan ook)
  • 3 tl bakpoeder
  • ½ tl kaneel
  • ½ tl kardemom
  • ½ tl koriander
  • ½ tl gemberpoeder
  • ½ tl kruidnagel
  • snufje zout

Bereidingswijze
Heel simpel: eerst de droge ingrediënten mengen en daarna de melk en de stroop/honing erbij. Daarna kan hij voor een uur in de oven op 150 °C.

Your Twist
Als je hem via dit recept maakt, komt er wel een lekkere ontbijtkoek uit, maar wat is leuker dan een beetje variëren? Dat kan heel goed met dit recept. Zo hebben wij hem al gemaakt met kokos, chocolate chips, walnoten, gember… Ook de kruiden zijn volgens mij meer ‘hmm, wat zit er in deze bakjes.. laat ik dat erdoor gooien’ geweest, dus daar kan je zelf ook wat mee spelen.


Zie je de stukjes walnoot en de rozijntjes? (:

 

Ik vind dit echt een geslaagd recept. Lekker, geen hele vette koek/cake, je kan lekker variëren met je lievelingsingrediënten. Als je hem zonder rozijnen een beetje droog vindt kan je er wat jam opsmeren, de rozijnen maken ‘m weer wat ‘sappiger’ dus die vind ik er wel lekker door. Zeker lekker om een keer te maken!

xoxo

Geef een reactie

