KRO’s Over de streep

Ik denk dat veel van jullie al wel over dit programma hebben gehoord en het misschien zelfs wel een keer gezien hebben. Afgelopen zomer was seizoen 1 en pas was er een Over de streep Extra uitzending om te kijken hoe het nu met de deelnemers gaat. Ik vind het echt een heel mooi programma, zeker de moeite waard om te kijken. En aangezien dat weer kan deze zomer, wilde ik jullie er nu alvast over inlichten.

Challenge Day: van onbegrip naar respect in één dag
In het KRO-programma Over de Streep leren middelbare scholieren elkaar in één dag tijd pas echt goed kennen door mee te doen aan een Challenge Day; een sinds twintig jaar beproefde Amerikaanse methode om onverschilligheid en onbegrip tussen scholieren tegen te gaan en wederzijds respect te stimuleren. Door spelletjes af te wisselen met serieuze gesprekken, is het de bedoeling dat muren tussen de verschillende kliekjes op middelbare scholen afbrokkelen en hun vooroordelen over elkaar veranderen. Centrale vraag: wat weten we nu eigenlijk echt van elkaar? Presentator Arie Boomsma volgt per aflevering een paar scholieren uit verschillende groepjes, elk met hun eigen verhaal.

“Je staat niet alleen!”
Tijdens Challenge Day worden leerlingen uitgedaagd om verborgen gevoelens naar elkaar uit te spreken. De methode houdt jongeren een spiegel voor, schudt ze wakker en creëert onderling begrip. Maar vooral inspireert de methode tot positieve verandering, beginnend bij jezelf. Leerlingen durven tijdens Challenge Day emoties en ervaringen met hun medescholieren te delen, waar ze nog nooit met iemand over hebben gesproken. Niet gemakkelijk, maar ze merken al snel dat ze niet alleen staan. Niet meer. Veel indruk maakt het onderdeel waarbij alle leerlingen zich verzamelen aan één kant van een blauwwitte streep, waarna ze worden geconfronteerd met soms indringende vragen. In antwoord op deze vragen blijven leerlingen staan, of stappen over de streep. Ook op enkele Nederlandse scholen leidde met name dit onderdeel tot enorme doorbraken.

Bron


Dit handgebaar maken ze om respect te tonen, bijv. als mensen over de streep gaan

Er zijn weer een aantal mensen die het te Amerikaans vinden, maar ik denk wel dat het werkt. Vooral de eerste keer dat ik het keek liet het toch wel een diepe indruk achter! Ik vind het mooi dat die mensen dit willen doen en elke keer weer zo’n fijne sfeer creëren. Dus hoe vrolijk je zomervakantie ook wordt, las even een pauze in voor dit programma. (Ik heb het afgelopen zomer gekeken op vakantie met brownies, dus ik zag het en dacht daar gelijk weer aan ^^) Te zien vanaf 26 juni; voor de tijd moet je nog even kijken, op Nederland 3. Voor seizoen 1 kun je op de bron klikken en het op die site terugkijken.

Heb jij het wel eens gezien? Wat vond je ervan, zou je het zelf wel eens mee willen maken?

2 gedachten over “KRO’s Over de streep

  1. Hoi lieverd, voor het eerst een reactie van mij.Ik heb to 10 juni teruggelezen op je blog, want deze is volgens mij wel simpeler om erop te komen, dan de vorige.
    Mooie stukje en foto’s en leuk om op die manier je te leren kennen.
    Opa zit te luisteren naar je blog, maar ik moet er nog even achter komen hoe dat werkt.
    Hé, geef niet te veel geld uit bij het Kruidvat.
    Liefs van mij.

    • Hé oma! 🙂 Inderdaad, de titel is korter, scheelt weer een hoop getyp. Fijn dat zelfs u het leuk vindt om te lezen. Oh, heeft hij de ‘voorlees’knop gevonden ofzo? Of luistert ‘ie een filmpje?
      Ik zal me inhouden hoor!
      xxx

Geef een reactie

