Omarm je fantasie

Waarschijnlijk heb je je wel wat dingen afgevraagd toen je deze titel zag, hahaha. Maar het idee van deze post is eigenlijk heel simpel. Fantaseren, dat doen we allemaal wel eens. Lang, kort, over dingen die nooit gaan gebeuren of dingen die je gaat doen. De een heeft een grote fantasie terwijl de ander juist niet erg ver komt, maar dat maakt niet uit: hoe je ook fantaseert, ik vind het heerlijk!

299573_212472922145441_150516628341071_594177_717762123_n_large

Als klein kind laat je het meestal nog de vrije loop. Hele verhalen speelde ik met m’n zus met de barbies en mijn moeder las ik voor uit een boek, terwijl ik nog niet kon lezen – fantasielezen dus. Vraag me nu echt af wat voor onsamenhangende verhalen dat geweest moeten zijn, maar ach ik had er plezier aan en m’n moeder denk ik ook wel. M’n zus en ik waren echte barbiemeisjes en elke middag verdwenen we naar boven om de barbies weer hele avonturen te laten beleven. Met de meubeltjes die we voor weinig geld op de Koninginnemarkt hadden meegescoopt richtten we huisjes in – meestal op mijn kamer en ook in mijn kast – die we gewoon lieten staan. Ook hadden we een soort van doosje met hele kleine uitschuiflaatjes, voor spijkertjes volgens mij, waar we jurkjes, broeken, vestjes en topjes in deden. Oh en niet te vergeten de schoentjes! Ja, dat was echt geweldig, elke keer weer omkleden en dan weer hele verhalen spelen. Nu ‘kan’ ik het jammer genoeg niet meer denk ik, je groeit er echt uit en nu een barbie oppakken en random gaan kletsen.. Dat zou sowieso in de eerste instantie héél raar aanvoelen.

Tumblr_lz6iw1lwnq1rntokao1_500_large

Behalve met ‘spelen’ en ‘fantasielezen’ gebruikte ik mijn fantasie een paar jaar later om verhalen te schrijven. Bijna al mijn personages hadden wel een paard, omdat ik het heerlijk vond om te schrijven hoe ik graag een leventje zou willen lijden. Dan gingen ze hup even paardrijden of kroelen met hun paard. Uiteraard hadden ze ook een groot huis en nog een hond en een jong katje die bij ze in bed sliep. Ik vond het heerlijk om me in deze in mijn ogen ‘perfecte’ situaties in te leven en hoopte stiekem dat andere mensen ook zo blij werden als ze ze lazen (soms postte ik ze op een forum op een diertjessite waar ik toen heel actief was). Het schrijven vind ik nog steeds heel erg leuk, maar ik hield het nooit vol en vind het nu een beetje jammer dat ik dan die onafgemaakte verhalen heb, aangezien het best wat tijd kost. Nu dus eerst maar even m’n blog en later misschien nog een keer.

Tumblr_m5h35wwpze1qkao5ro1_500_large

En mijn fantasie schakel ik ook heel vaak in bij random dingen. Heb ik ergens zin in? Dan kan ik er de avond van tevoren voor ik in slaap val nog even heerlijk over denken, me erop verheugen, en het iets leuker maken met die fantasie. Ook plaats ik in plaats van een personage mezelf ook graag in zo’n ‘perfecte’ situatie. Ik ben ook heel happy met wat ik nu allemaal heb, maar ’s morgens een rit op je paard maken of een kleine kitten hebben die bij je in bed slaapt, awwwh so cute. Of een boemgroot huis met een hele grote tuin, lijkt me ook wel eens leuk! Staat heus niet op nummer één op mijn wensenlijst, want er zitten genoeg nadelen aan, maar erover fantaseren en alleen de voordelen meenemen vind ik heerlijk. En zit je in een stressperiode? Denk je in dat je ergens op een warm strand ligt… met de geur van zonnebrand, zon op je huid, klein briesje en strandgeluiden om je heen… Misschien een beetje een teleurstelling als je je ogen opendoet, maar voor dat moment ben je zeker wel eventjes ontstresst!

Tumblr_l9kq8qge201qcxpc7o1_500_largeIk hou van die Galaxyplaatjes!

Mijn tip voor jullie is dus: Gebruik je fantasie eens wat vaker en wees er blij mee. Verveel je je als je bijvoorbeeld moet wachten (niet meer in een saaie les!), pak dan voor een keertje niet je telefoon: just do some daydreaming. Kom je niet in slaap? Denk aan de leuke dingen van morgen of volgende week of volgende maand. Grote kans dat je er ook over droomt, maar in elk geval val je rustiger in slaap dan wanneer je ToDo lijstjes aan het volproppen bent. Heb jij niet zo’n grote fantasie? Geen probleem, oefening baart kunst!

Kun jij dit mee de dag innemen?  Fantaseer(de) jij veel?

2 gedachten over “Omarm je fantasie

  1. Pingback: Ik hou van slapen (en alles wat erbij komt kijken) | Hesterly

  2. Pingback: Introductie Day in the Future | Hesterly

Plaats een reactie