Mijn karakter

Alle dingen die je meemaakt in je leven vormen je. Dat stopt niet na een aantal jaar, maar gaat gewoon altijd door. Mensen die gepest worden zijn vaak een stuk verlegener, bang dat ze weer commentaar krijgen. En sommige mensen zeggen gewoon wat ze denken. Een groot deel hiervan is ook gewoon “aangeboren” en hoort bij je. Karakters zorgen dat mensen van elkaar verschillen, hun eigen uitspraken en meningen hebben. Vandaag vertel ik jullie over míjn karakter.

575189_235629529884701_899553442_n_large

Wat mensen waarschijnlijk als eerste over mij denken, is dat ik rustig ben en ook een beetje stil. En dit klopt ook zeker wel. In de lessen heb ik er geen behoefte aan om te schreeuwen, lopen, springen, dansen, keihard en veel lachen (haha, niet dat het altijd zo’n zooi is hoor). Nee, dat doe ik dan wel in de pauzes of thuis. In de klas doe ik gewoon wat er van me gevraagd wordt en doe ik de opdrachten die ik moet doen. Dat is iets wat mensen soms ook gek vinden: als we aan het werk gezet worden gaan ze vaak toch nog over iets anders praten, terwijl ik het liefst mijn huiswerk gewoon af heb zodat het thuis niet hoeft.
Dat ik stil ben, daar ben ik het iets minder mee eens. Ik praat soms echt veel te veel, tegen goede vriendinnen en vooral thuis. Dat komt denk ik omdat ik het gewoon niet nodig vind om klasgenootjes waar ik niet dik mee ben bevriend allerlei dingen over leuke situaties met mijn gezin ofzo te vertellen. Ik heb gewoon het idee dat ze dat niet boeit en dat snap ik ook. Dan vertel ik het liever tegen de mensen die ik beter ken en waarvan ik weet dat ze het leuk vinden om te horen. Zo komen de mensen die mij niet zo goed kennen dus aan het idee dat ik een beetje stil ben. Maar als ik in de klas mijn verhaal nog even af wil maken of iets echt nog even wil zeggen terwijl de docent(e) al begonnen is, dan zeg ik dat heus nog wel even, maar dan wel fluisterend.

Tumblr_m0c7pziq7w1r55wheo1_500_large

Ik heb ook niet veel spannende dingen nodig om het leuk te hebben en ben best snel tevreden. Dagje pretparken? No. (Oké, met leuke mensen ofzo is het wel gezellig, maar ik durf echt nergens in.) Thuis uitslapen, lezen, tv-kijken en computeren? Great! Ja, wa dat betreft ben ik echt een beetje een saaie muts. Ik ga eerlijk gezegd niet graag weg, behalve voor echt leuke dingen. Ik ben gewoon graag thuis, met alles veilig binnen handbereik, en zodat ik zelf kan bepalen wanneer ik wat wil doen. Ook al kan ik ook hartstikke genieten van dagjes weg als ik eenmaal weg ben hoor, en daarom is het goed dat mensen mij af en toe gewoon meetrekken.
Wat andere mensen soms ook gek vinden is dat ik het niet erg vind om heel lang achter elkaar een spelletje op mijn mobiel te doen of te lezen ofzo. Niet alles vind ik leuk om zo lang achterelkaar te doen, maar dit soort ‘verslavende’/spannende dingen wel. Wat ik dan wel weer heb, is dat ik als ik lees ik altijd aan de bladzijden frunnik en als ik iets op de computer lees ik altijd de tekst zit te selecteren. Dan wil ik er dus wel weer iets ‘bij’ doen ofzo. Ja, apart haha.

Tumblr_lp2qp0huiu1qilyoao1_500_large

Wat ik ook niet snel doe is lachen en huilen. Allebei uitingen van sterke emoties (verdrietig en blij zijn) die ik echt wel eens ervaar, maar het komt niet zo vaak tot uiting. Ok, dit geldt meer voor huilen dan voor lachen hoor. Huilen doe ik echt hoogstens één keer in de maand als ik het even zo bedenk! Als dingen zich opstapelen en ik me even rot voel springen er wel eens tranen in mijn ogen, en ook als ik pijn heb. Maar een echte huilbui komt niet zo vaak voor. Een echte lachbui ook niet echt. Nu niet denken dat ik heel humeurig ben ofzo hoor! Maar ik heb gewoon een hoge “lachgrens” en lach niet om elk klein ding. Dat vind ik eerder vervelend worden, wat een neplachje ook zou zijn. Bij een goede komedie (of André van Duin!), gekke actie van m’n kat of andere situatie met gezin/vriendinnen vind ik het heerlijk om voluit te lachen, maar dat gebeurt nu eenmaal niet zo snel. Als ik echt hard lach, weet je in elk geval zeker dat ik het echt leuk vind uit de grond van mijn hart!

Tumblr_m584g8mhir1rx4qr3o1_500_large

Ik durf ook niet zoveel, maar vind het daardoor des te leuker als ik iets uiteindelijk wel doe. Ik heb ook best een portie doorzettingsvermogen en kom in het begin soms misschien verlegen over, maar uiteindelijk vind ik niet dat ik dat echt ben. Mijn mond opentrekken om mijn mening te laten horen of iets voor de klas presenteren ervaar ik helemaal niet als doodeng ofzo. Doordat ik rustig ben in de klas kan ik het me soms veroorloven om wel een keer druk te zijn, zonder dat de docenten gelijk boos worden.
Ik vind mijn karakter wel goed. Heel veel kan je er ook niet echt aan veranderen! Dat ik rustig ben vind ik ook niet zo erg hoor, hoort gewoon bij mij en is in sommige gevallen een pluspunt. Tja, dit was het denk ik wel weer. Er kwamen onder het schrijven nog heel veel andere dingen bij me op, maar ik denk dat dit wel een redelijk beeld geeft.

Hoe zit dat bij jou? Wat is jouw karakter ongeveer?

2 gedachten over “Mijn karakter

  1. Leuk om te lezen Hester! De keren dat ik je zie is vaak in grotere gezelschappen en dan sta jij niet echt op de voorgrond. Het leuke is dat je wel met blogs en youtube filmpjes naar buiten treedt en ik je beter leer kennen.

    Mijn karakter komt ook wel veel overeen met die van jou. Ik ben ook gauw tevreden en kan mezelf erg goed vermaken en heb ook geen bomvolle agenda met afspraken nodig om het leuk te hebben. Ik ben net als jou dus ook graag thuis: ’s avonds lekker tv kijken, tuinieren :), koken, lezen, creatief bezig zijn, vriendinnen op visite te hebben, fotograferen en muziek luisteren en ben gek op dieren. Vaak zijn het mijn vriendinnen die me ergens mee naar toe nemen of uitnodigen om iets buiten de deur te doen.
    We gaan dan bijvoorbeeld: lunchen in de stad, naar de bios, winkelen, dagje uit, weekendje weg of lekker uit eten. Maar eerlijk gezegd zit ik dus net zo lief samen met een vriendin op de bank om een gehuurde DVD te kijken met een chippie en een drankje en vind ik het net zo leuk om thuis een high-tea te maken of te koken voor vriendinnen. Maar af en toe is het ook wel goed even de deur uit te gaan en gezellig onder de mensen te zijn. En meestal vind ik het dan ook wel gezellig! Maar ik vind het dan ook wel weer lekker om bij thuiskomst lekker te genieten en ontspannen.

    Ik ben wel een gevoelig type dus ik uit makkelijk mijn gevoelens en emoties, aan mij kan je dus gelijk zien of merken hoe ik me voel (gelukkig, enthousiast, verdrietig, boos, etc. etc.). Ik ben iemand die mijn hart op mijn tong heeft liggen, dus wat ik zie, voel of ervaar zeg ik dan ook, wat natuurlijk zo z’n voor- en nadelen heeft. Ik praat veel en vaak en ook regelmatig zonder er eerst goed over na te denken dus ben een beetje een flap uit. Soms niet zo handig maar op verjaardagen kan ik gezellig kletsen als ik in de mood ben en houd er ook van lekker te overdrijven en sterke verhalen te vertellen en houd wel van zelfspot.

    Woorden die mij omschrijven: doortastend, doorzetter, enthousiast, gevoelig, op mezelf, eigenwijs, humoristisch, impulsief, warrig, geduldig, eerlijk, dramatisch, spontaan, jaloers, lief, twijfelaar, lui, creatief, nieuwsgierig, perfectionistisch, ijverig, praktisch.

    Dat was het wel 🙂

    In welke steekwoorden zou jij jezelf samenvatten?

    http://www.menapiers.be/V2/totems_karakter.php

    • Dankje! Inderdaad, in grote gezelschappen sta ik niet heel erg op de voorgrond ofzo, op deze manier vind ik het leuker om over mezelf te vertellen, is meer iets voor mij. 🙂 Ik herken ook wel weer wat dingen bij jou ja (verhalen zijn gewoon leuker als je ze een tikje overdrijft!), maar dit is dan ook niet het enige ding waarin we op elkaar lijken haha.

      Tussen die hele lijst spreken deze mij denk ik het meeste aan:
      bedacht-/behoedzaam, dankbaar, eigenwijs, humoristisch, intelligent, kieskeurig, kleurrijk, leergierig, leidinggevend, medelijdend, nerveus, opgeruimd/ordelijk, rustig, snel, sociaal, spaarzaam, tevreden, vrijheidslievend, werklustig, zelfbewust. Zoiets, maar eigenlijk wel heel veel hoor, haha! Maar als ik het zo terug lees herken ik mezelf hier wel in.

      xoxo

Geef een reactie

