Challenge: Samsung Star VS. Samsung Galaxy Text

Mijn allereerste mobiel was – afgezien van het afdankertje van m’n oma dat ik twee maandjes ofzo heb gehad – een Samsung Star Snow White. En oh wat was ik er blij mee! Ook al was ‘ie al even uit, voor die tijd was ‘ie nog best wel hip (volgens mij was Android echt nog maar net of net niet op de markt). Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar na anderhalf jaar wilde ik eigenlijk wel weer een nieuwe omdat toen net alle telefoons WiFi en Android kregen en ik ‘m niet meer zo heel fijn vond typen. Toen ben ik dus overgeschakeld naar de Samsung Galaxy Text, ook in het wit. Maar met het opruimen kwam ik mijn Star weer tegen (ik laat bij alletwee het Samsung even weg in dit artikel) en heb ik hem weer aan gezet. Wat een cutie is het eigenlijk! Vandaag ga ik ze voor jullie (en voor mezelf) vergelijken.

Starting where the Star owns the Galaxy Text

  •  Qua ‘problemen‘ vind ik de Star veel beter. Vastlopen, niet meer aangaan, uit zichzelf aangaan deed ‘ie maar héél soms. Maar de Galaxy Text laat het soms nog wel eens afweten. Het trackpad doet het soms even niet meer of je moet de accu eruit halen en opnieuw erin doen om hem aan te krijgen en dat is soms erg vervelend.
  •  De Star ziet er wat mij betreft ook veel mooier uit! Ik vind hem minder lomp en wat ‘vrouwelijker’ ofzo. Drie knopjes en een langwerpig schermpje, klaar. De Galaxy Text heeft daarentegen een heel andere vorm, even lang maar wel breder door een qwertytoetsenbord met daarboven nog een rij knopjes en een trackpad en natuurlijk nog een schermpje.
  • De Star vind ik ook iets fijner in de hand liggen. Doordat hij niet zo verschrikkelijk groot is kun je met je duim overal bij als je hem in je hand hebt liggen. Bij de Galaxy Text is het soms wat lastiger om bijvoorbeeld bij het schermpje te kunnen en daarna weer snel op het toetsenbord te typen, maar daarvoor is er wel weer het trackpad.
  • De accuduur van de Star is zooooveel langer! Volgens mij heb ik er wel eens een week mee gedaan. Maar op de Star kun je dan ook minder dan op de Galaxy Text, dus is het ook logisch.
  • De Star heeft als bijna enige manier om te ‘communiceren’ sms’en, en daarom is dat veel uitgebreider dan bij de Galaxy Text. Daar heb je alleen nieuw bericht en conversaties, waar hij wel concepten opslaat. De Star heeft gewoon aparte mapjes voor Verzonden, Ontvangen, Concepten, Mappen etc.
  • De agenda van de Galaxy Text is niet erg uitgebreid en wat mij betreft niet erg gebruiksvriendelijk. Als je een dag aanklikt en op terug drukt, met als bedoeling naar het maandoverzicht te gaan, verlaat hij de agenda.

And now where the Galaxy Text owns the Star

  • De Galaxy Text loopt het besturingsprogramma Android en hiermee heb je heel veel meer mogelijkheden. Alle mogelijke apps kun je downloaden en daarmee je telefoon heel handig en snel maken, want apps werken sneller dan de browser.
  • WiFi! Een superhandige manier om gratis te internetten.
  • Daardoor kun je ook je foto’s makkelijk uploaden vanaf je mobiel naar het internet en hoef je ze niet eerst met een kabel op de computer te zetten.
  • Eindelijk kan ik een notitie van meer dan 100 tekens kwijt. Ik snap echt niet waarom de Star maar 100 tekens kon, maar het is echt zo weinig!
  • Het touchscreen van de Galaxy Text is zoveel beter dan de Star. In het begin dat ik mijn Star weer aanzette zat ik echt van ‘neee, niet deze, maar dat knopje erónder!’ Dat was gelukkig na een keer kalibreren al weer wat minder, haha. Maar alsnog, als je fijn/nieuw touchscreen gewend bent, is dit niet echt fijn.
  • De rekenmachine van de Galaxy Text heeft ook nog een geavanceerd venster, waarmee je dus nog kan worteltrekken, machtsverheffen enzo.
  • De Galaxy Text heeft meer opties om te typen en te navigeren door je telefoon. Zo kun je het touchscreen gebruiken, maar ook het trackpad, en kun je typen met de toetsjes, maar ook nog op het scherm. Ik vind dit heel fijn; op webpagina’s gebruik ik vaak het trackpad, maar ik kan wel spelletjes doen waarbij je touch nodig hebt.
  • Bij de Star kun je ook wel widgets gebruiken, maar alleen een paar geselecteerde. Bij de Galaxy Text heb je hierin een bredere keuze en kun je elke app en webpagina op je beginscherm plaatsen en kun je ook zelf bepalen of je 7 of 1 hoofdscherm wilt.

Dit was het wel. Mijn conclusie? De Galaxy Text is gewoon meer van deze tijd: meer opties om de telefoon je eigen te maken, handiger, sneller. Maar wil je een telefoon waar je altijd op wil kunnen vertrouwen en sms je geen hele verhalen zodat je niet teveel struggles met het touchscreen hebt, dan is de Star handiger. Dat is een meer degelijkere telefoon: kleiner, accu gaat langer mee, doet gewoon wat ‘ie moet doen.
Ik ben blij dat ik de de Galaxy Text nu heb, maar vind de Star ook zeker niet erg slecht. Ik wil graag alle nieuwe dingen, maar uiteindelijk sms ik helemaal niet zoveel ofzo, haha. Toch vind ik het leuk dat ik nu apps en WiFi heb en af en toe gewoon nog even naar m’n Star kan grijpen. Jeugdsentiment!

Geef een reactie

