Recept: Kersenclafoutis

In de vakantie heb ik eindelijk tijd gevonden om extra veel te bakken (en om het op te eten). Daarom heb ik vandaag alweer een recept voor jullie, deze keer kersenclafoutis. Het beslag lijkt meer op dat van pannenkoeken, alleen dan met meer eieren. Van die “aparte” dingen vind ik altijd wel leuk om te maken, leuker dan een simpele cake of koekjes. Ik heb er ook foto’s bij gemaakt, meer dan nodig, dus lezen is amper meer nodig 🙂

Ingrediënten:

  • 500 ml melk
  • 150 gr suiker
  • 150 gr bloem
  • 500 gr kersen
  • 2 tl bakpoeder
  • 2 zakjes vanillesuiker (vanille-aroma kan eventueel ook)
  • 6 eieren
Voorbereiding: verwarm de oven voor op 190 °C.


1. Meng melk, bloem, suiker, vanillesuiker en bakpoeder door elkaar. Ik heb het ook nog even gezeefd, aangezien er best wat klontjes in zaten.


2. Meng de eieren er één voor één door en klopt tot een luchtig beslag.


3. Vet een taartvorm in.


4. Bedek de bodem van de vorm met de helft van dit beslag en zet dit 5 minuten in de oven.


6. Haal de taartvorm uit de oven en verdeel de uitgelekte kersen over de beslagbodem. De bodem is dan echt al een beetje hard geworden, dus de kersen erover verdelen vond ik wel grappig, haha. De pitten kan je eruit halen maar net zo makkelijk gewoon in laten zitten, ze geven nog wat extra smaak. Is vooral leuk met snijden. ‘Hé, pit. You’re in my way.’


7. Vul de vorm verder met het beslag (kersjes gaan weer drijven, yay ;D) en bak de clafoutis in 40-45 minuten gaar in de oven. Als de bovenkant te bruin wordt kan je ‘m afdekken met aluminiumfolie.


De randen stonden eerst helemaal omhoog, haha! Daarna ‘zakten’ ze wel in. Lekker met wat poedersuiker, slagroom, (chocolade)ijs, chocola… (en thumbs up voor ons tafelkleed, zo vrolijk)


Dit is misschien niet echt een beauty om mee te pronken, maar lekker is ‘ie wel! Sowieso de geur al, echt vanilleachtig en zo smaakt ‘ie ook ongeveer. De kersen zijn lekker fris, ik denk dat je het ook met heel veel andere soorten fruit kan doen. De structuur is best apart, maar dat vind ik juist wel leuk. Hij is ideaal als toetje maar tussendoor even lekker.

Lijkt dit je lekker? Laat ’t weten als je ‘m gemaakt hebt!

Een gedachte over “Recept: Kersenclafoutis

Geef een reactie

