Day in the Future #4

Introductie DITF
DITF #1
DITF #2
DITF #3

Ik irriteer me zoals elke keer weer als mijn telefoon opeens keihard begint te trillen en vis hem snel uit mijn tas voordat de hele afdeling het hoort. Ik heb een alarm ingesteld dat elke werkdag om kwart over vier trilt, omdat ik anders veel te lang doorwerk zonder dat ik het doorheb (dat is nog het ergste!). Net na de lunchpauze heb ik vaak wel even een ‘dipje’ waarin ik niet zo productief en eerder afgeleid ben, maar zo rond vieren zit ik er weer helemaal in. Toch vind ik het niet erg om af te sluiten. Ik heb het leeuwendeel van de dingen die ik wilde doen gedaan en uiteraard heb ik zin om mijn vriend weer te zien! Ik typ de laatste mailtjes, zet alle afspraken in de agenda en zet dan mijn iMac uit. Volgens de bedrijfsregels schuif ik een beschermhoesje om het toetsenbord, schuif het onder het opzetje waar mijn beeldscherm op staat en leg mijn collegeblok in het laatje van mijn bureau. Julie heb ik een halfuurtje geleden al gedag gezegd, zij werkt tot vier uur. Wij zijn alletwee als ongeveer enigen van de afdeling heel strikt in op tijd weggaan, maar ik vind het gewoon belangrijk aangezien ik overdag al zo hard bezig ben, dan moet ik wel op tijd stoppen. Ik pak mijn tas, schuif mijn stoel aan en pak mijn jas mee van de kapstop. De mevrouw achter de balie zeg ik even gedag. Dan loop ik het gebouw uit en zie mijn autootje al weer staan. Het zonnetje heeft hem al aardig opgewarmd, merk ik als ik achter het stuur ga zitten. Ik start de motor, zet mijn raampje op een kier en zet de radio lekker hard.
Als ik thuis kom is alle muffigheid van kantoor verdwenen. Ik begroet Iggy en bedenk dat ik beter nu alvast met hem kan lopen. Geoffrey mag hem ook heel graag, daar niet van, maar het is gewoon handiger dat dat niet meer ‘hoeft’ en bovendien haal ik het precies, want hij werkt tot vijf uur en is om ongeveer kwart over vijf hier. En ik kan wel wat beweging, zonnestraaltjes en frisse lucht gebruiken. ‘Kom Igg, we gaan een stukje wandelen!’ roep ik en hij komt al aanlopen met zijn riem. Dit heb ik hem met heel veel moeite aangeleerd, omdat ik het gewoon zo schattig vind – ja, slechte reden. Maar als Dribbel – dat hondje uit de kinderboekjes – het kon, kan mijn hondje het vast ook wel.
Ik stuur even snel een sms’je naar Geoffrey Alvast een halfuurtje met Iggy aan het wandelen. XO en loop dan de deur weer uit.

Ik ben nog niet lang weer thuis of de bel gaat. Ik doe de deur open en geef Geoffrey gelijk een zoen. ‘Ook hoi,’ zegt hij met een grote glimlach. Ook op mijn gezicht verschijnt al weer een glimlach en ik weet nu al dat die er de hele avond blijft zitten. Iggy komt er ook aan en springt enthousiast tegen Geoffrey op. ‘Hé jongen!’ zegt hij, hurkt neer en geeft Iggy een kroel op zijn kop. Daarna loopt hij naar de keuken, waar ik ook heen ben gelopen. ‘Wat gaan we vandaag maken?’ vraagt hij. ‘Gevulde kip met gekookte aardappelen en salade,’ zeg ik terwijl ik de koelkast opentrek en rondkijk. ‘Ricotta, paprika, rucola, kipfilet.’ Daarna doe ik het keukenkastje open voor de laatste ingrediënten. ‘Pijnboompitten, kippenbouillon. En de oven op 200 graden,’ zeg ik terwijl ik de oven gelijk voorverwarm. Ondertussen staat het hele aanrecht vol. ‘I’m impressed,’ zegt Geoffrey grinnikend. ‘Nou, vertel maar, wat moet ik doen?’ ‘Eh… aardappels schillen. Wacht, aardappels. Die moet ik nog even halen.’ Ik haal een paar aardappels, die gelijk beginnen te rollen als ik ze op het aanrecht leg. Geoffrey vangt er eentje behendig op voor hij op de grond raakt en ik kijk hem aan. ‘Wacht je nou op een complimentje?’ merk ik plagend op. ‘Neu, dat verwacht ik niet van jou.’ Ik geef hem plagend een duw, pak de snijplank en een mesje en begin de rode paprika te slachten. Geoffrey trekt alle lades open en zucht. ‘Die dunschiller ligt ook altijd ergens anders bij jou! Maar… ik heb ‘m weer!’ Triomfantelijk houdt hij hem omhoog. ‘Daar ligt ‘ie altijd hoor!’ zeg ik bezwaard. ‘Weet ik wel, ik vergeet het gewoon telkens,’ grinnikt hij. Daarna beginnen we allebei met het snijden en schillen van de ingrediënten terwijl we ondertussen wat kletsen over vandaag.

Geef een reactie

