‘Gebitch’ op social media

Meiden staan bekend om hun gebitch, zoals ik het altijd maar noem. Een verzamelnaam voor roddelen, gemene opmerkingen, stoken, je expres onzeker maken en ga zo maar door. Ik weet niet wat het is, maar het kan soms hoog oplopen en dat is hartstikke vervelend. De een heeft hier meer last van dan de ander en de een trekt het zich ook meer aan, maar toch raakt het iedereen wel ergens.

Z225271984_large

Zelf heb ik er gelukkig nooit zoveel mee te maken gehad. Ik ben dan ook niet zo’n iemand die veel ruzie heeft, laat staan ik kan me eigenlijk geen fikse ‘ik praat een dag niet meer tegen je’ ruzie herinneren. Aan beide kanten zijn zo af en toe wel eens ergernissen, maar toch is het nooit opgelopen tot een ruzie. Ik weet eerlijk gezegd niet precies waardoor dat komt, want ik heb nog best een mening hoor en zo makkelijk ben ik niet om te praten. Je zou denken dat dat dan snel botst, maar dat is toch niet zo. Waar het ook wel een beetje mee te maken heeft, en ik zeg dit niet neerbuigend, is het niveau. In mijn klas is er nog nooit een vriendinnenruzie geweest, op het vmbo wel van wat ik hoor. Heel logisch is het misschien niet, maar aan de andere kant als je er even over nadenkt kan je je er denk ik wel wat bij voorstellen.

Wat ik ook even wil aankaarten is die ene tweet of status die je niet lekker zit. Vooral twitter wordt snel gebruikt als uitlaatklep van gevoelens en zo zie jij ook vast wel tweets in je timeline voorbijschieten waarbij je sterk het gevoel hebt dat ze over jou gaan. (‘ucs’ ofterwijl ‘undercovershot’ noemen ze dat, haha.) Er gebeuren zoveel dingen en die tweets zijn vaak zo vaag waarbij je ook niet weet of die persoon wel of niet van sommige dingen weet en je je aangesproken kan voelen. En dat is hartstikke vervelend, want uiteraard zit het je niet lekker als iemand een slechte mening over je heeft. Als het mij echt niet lekker zit, reageer ik meestal gewoon op dit soort berichtjes. Het ligt eraan wie het is, de ene keer bitch ik zelf ook een beetje (‘je kan het ook gewoon recht in m’n gezicht zeggen’) maar je kan ook gewoon even een (privé)berichtje sturen met ‘gaat dit over mij?’. Grote kans dat diegene ‘nee’ zegt terwijl het eigenlijk wel zo is, maar misschien legt hij/zij het wel uit en is het echt iets anders, of kun je het uitpraten. Dat ligt natuurlijk heel erg aan de persoon en situatie, maar in elk geval vind ik het altijd beter om wat duidelijkheid te hebben. Anders zit je namelijk nog altijd met zo’n rotgevoel, terwijl dat soms helemaal niet nodig blijkt te zijn.

Tumblr_m523f2sp6s1qlqvhko1_500_large

En ik vind ook dat je wel een beetje moet laten weten dat diegene niet zomaar alles op social media kan zetten wat ‘ie wil. Sommige gevoelens moet je gewoon voor jezelf houden, want ja het is een vrij land, maar je kan er andere mensen mee kwetsen. Ook als je er geen naam bij zet hebben sommige mensen dus toch het idee dat het over hen gaat, al zeker als ze al een beetje onzeker zijn. Eerst tweette ik nog wel eens zoiets maar hoe langer je op twitter zit, hoe meer je door krijgt dat het niet erg handig is. Als je in de metro iemand ziet met make-up die een beetje té is en je tweet ‘meisje, je gaat niet naar de freakin’ disco’ en iemand uit je klas die net een beetje met make-up geëxperimenteerd heeft, leest dat, dan snap je al wel snel dat zij denkt dat het over haar gaat. Hoe onlogisch het voor jou zal zijn, jij kent de waarheid en zij niet en zij zal het dus volkomen logisch vinden dat die tweet over haar gaat, waarna ze mar weer back to the basics gaat. Terwijl je het misschien best leuke make-up vond!

Mijn tips aan jullie zijn dus: denk na voor je iets tweet of ergens anders post: zal iemand het verkeerd op kunnen vatten? Maak het iets duidelijker of doe het gewoon níét. Niemand wordt blij van een negatief berichtje over zichzelf, ook al leest diegene dat misschien nooit. Laat mensen gewoon in hun waarde en deel niet alles met de buitenwereld. Je kent die mensen niet, misschien hebben ze wel een hele goede reden voor de dingen die jij belachelijk maakt.
En lees jij wel ergens iets dat jou onzeker maakt, vraag het gewoon even. Natuurlijk hoef je het niet bij alles te doen en je moet je dingen ook niet teveel aantrekken (iemand die je amper kent zal het echt niet over jou hebben, eerder over iemand waar hij/zij meer mee te maken heeft), maar je mag mensen best aanspreken op hun berichtjes en zorgen dat ze niet zomaar dingen over jou vertellen, want hé, wij laten niet zomaar over ons heen lopen!

3 gedachten over “‘Gebitch’ op social media

  1. Ja, ik vind het vervelend dat sommige mensen op twitter tweets plaatsen als ‘Ooooh, sommige mensen zijn ZO stom’ oid. Doet me een beetje denken aan de msntijd, ik vind het kinderachtig. Sowieso om ruzie via twitter te hebben, ik praat liever face to face met iemand erover!

  2. Mooi artikel! Gelukkig heb ik geen twitter, maar begrijp het hele scenario erg goed. Laatst heb ik nog de film Cybebully met Emily Osment gekeken en wat was dat erg, ook over deze dingen maar dan serieuzer.

Geef een reactie

