“Trauma’s”

In ieders leven zijn wel dingen gebeurd die je liever niet nog een keer meemaakt. Misschien zijn dit niet allemaal trauma’s, maar zo heb ik ze voor de duidelijkheid maar even genoemd. In elk geval zijn het gewoon vervelende gebeurtenissen en vandaag vertel ik er over drie uit mijn leven.

Tumblr_la392es8tw1qbszm3o1_500_large

  • Ik was vier jaar, het was zomer en we waren op vakantie in Groningen. Daar gingen we een stukje fietsen, ik op mijn mooie roze fietsje, nog met zijwieltjes. Er zijn ook heel veel mooie kanalen in Groningen, dus op een gegeven moment kwamen wij er ook langs een. Ik weet niet meer hoe het kwam, maar opeens zwenkte ik uit en reed met volle vaart naar beneden (wij reden op een hoger stuk), richting het kanaal. Ik had mijn fiets niet genoeg onder controle om hem te stoppen, en gelukkig is mijn vader toen heel snel van zijn fiets gesprongen om mij vast te grijpen; ik had geen zwemdiploma, dus het was vast niet erg goed afgelopen als ik in het kanaal was beland. Bij een alternatieve behandeling voor mijn melkallergie kwam eruit dat ik dit nooit helemaal verwerkt heb, en zo voelde het ook wel.
  • Met Pasen pasten wij ook op in een huis. Ik was toen ongeveer zeven jaar en we kwamen terug van de winkels. Ik had een paar melkpakken in mijn fietstassen en ging staan op mijn pedalen – dat zijn de enige dingen die ik een logische oorzaak kan vinden, en toen boem pats, lag ik opeens naast mijn fiets. Met mijn handen in een kommetje en een hoop bloed, ‘mamma, mijn voortand is eruit.’ Mijn moeder is zich toen echt rot geschrokken, aangezien ik hem al gewisseld had. Het moet ongetwijfeld pijn hebben gedaan, maar ik weet er niks meer van. Een meneer (die zijn naam niet heeft willen geven, ik blijf hierbij nog steeds de link leggen naar engelen, ook al weet ik wel dat hij dat vast niet was) stopte zijn auto langs de kant van de weg en kwam vragen of ik de dag nog wist (dinsdag) enzo en heeft ons toen naar het ziekenhuis gereden; we waren helemaal niet bekend in die buurt. Daar is mijn tand er weer in gezet, toen zijn we naar een tandarts gegaan en die heeft van vulling een lijntje gespoten op mijn voor- en hoektanden zodat ‘ie wat houvast had. Ik heb een hele week niet in de spiegel gekeken omdat mijn lip zo fréaking dik was, ik sliste helemaal. Later heb ik een zenuwbehandeling gehad, heeft een endodontoloog er wat mee gedaan en nu heb ik ‘m nog steeds, mijn dode tand. Hij wordt langzaamaan wat grijzer, maar het kan nog goed. Vanaf mijn achttiende, als mijn kaak is uitgegroeid en het nodig is, mag ik een implantaat of kroon of whatever.
Peanut-butter_large
  • Als laatste eentje waarin ik niet de hoofdrol speelde, maar mijn zus. Ik was denk ik zeven, acht, negen jaar. Volgens mij was het vakantie en we zaten te lunchen. Mijn zus zat naast me en at een boterham met pindakaas. Opeens schoot dat verkeerd, het is natuurlijk best wel droog, en volgens mij heeft ze echt wel vijf minuten staan hoesten en amper ademgehaald ofzo. Ik weet nog dat mijn moeder er zo achter ging staan en ‘het’ omhoog probeerde te krijgen door zo te duwen/drukken ^^, en ik stond helemaal te trillen op m’n benen van de adrenaline en vroeg of ik 112 moest bellen (wat eigenlijk niet heel logisch was, maar ik wist gewoon echt niet wat ik moest doen). Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen maar ik heb daar nog best wel vaak aan teruggedacht de periode daarna, dan zag ik dat beeld weer. Bah, nu ik dit typ vind ik het nog steeds vervelend om eraan terug te denken. Ik denk omdat het echt een storm in een glas water was, zo opeens, ik had geen idee wat ik moest doen en was in paniek. Bovendien praat je er daarna niet zo heel veel meer over en kun je het ook niet echt “verwerken”.

Dit waren voor mij de ‘heavy things’. Er zijn nog wel meer dingen gebeurd, maar die komen niet gelijk bij me op. Die keer dat we echt gewoon bíjna onder een vrachtwagen lagen met ons kleine mini’tje in Engeland was ook niet erg prettig, maar dat zie ik niet als ‘trauma’. Ik was echt behoorlijk nuchter toen, ook al was het niet goed geweest als we onder die vrachtwagen lagen, en het scheelde maar een seconde. Die keer op Schiphol (ja, gewoon in de gate ofzo) dat ik moest spugen omdat ik zo vroeg moest opstaan was ook niet leuk, maar dat is dan weer geen ‘trauma’. Als klein kind ben je sowieso wat ‘kwetsbaarder’ voor dit soort dingen denk ik, je ervaart ze eerder als erg, en op een gegeven moment ‘wen’ je er een beetje aan. Dat is vaag, maar you get the point denk ik. Ik neem trouwens niemand dingen kwalijk, deze dingen zijn nu eenmaal gebeurd.

Welke gebeurtenissen komen er nu bij jou op? Ik ben heel erg benieuwd!

4 gedachten over ““Trauma’s”

  1. Pingback: Tips: ontspannen naar de tandarts gaan | Hesterly

  2. Ik herinner me nog dat ik met m’n grootvader naar een speeltuin ging en daar was een toestel dat eigenlijk op een kleine ‘deathride’ leek. Ik was toen denk ik een jaar of vijf, zes. Ik klom die trappen op en ging vanboven op een autoband zitten die door middel van een ijzeren staaf met een touw verbonden was. Ik denk dat de hoogte van waar de band vertrok maar een meter of twee een half moet geweest zijn. En de “rit” naar beneden een kleine tien meter. Ik zat daar “boven” (want als je klein bent lijkt alles zo groot) en ik durfde er niet af. Ik vermoed dat dit de eerste maal was dat ik hoogtevrees had in m’n leven. (en heb het sinds dien nog steeds)
    M’n grootvader stond er beneden klaar om me op te vangen en hij begon tegen me te roepen “Ben jij nu een man. Ik heb wel wat anders gedaan in het leger.” enz enz.
    Uiteindelijk kwam hij naar me toe en duwde die autoband in gang. Die tien meter heb ik al krijsend afgelegd en die verschrikkelijke seconden blijven tot op heden nog steeds in m’n geheugen gegrift.

    • Deze is voor Louise,In Duitsland verkopen ze Amerikaanse pindakaas.Deze is smeuiierger dan de gewone van Calvé of eigenmerk van de C-1000.

Geef een reactie

