Ik hou van slapen (en alles wat erbij komt kijken)

Oké, de titel van deze post is een beetje droog. Maar het drukt wel uit waar ik het over ga hebben. Ik hoop dat jullie er niet slaperig van worden, maar hier komt dus een post aan over slapen. Omdat ik ervan geniet, voor zover dat daadwerkelijk kan. 

Ik weet nog dat ik vroeger op hyves, de profielen op diertjessites of imonline waar ik ook nog een tijdje op zat soms bij mijn hobby’s ‘slapen’ zetten. Uiteraard was dit meer voor de lol, net zoals al die andere hobby’s die ik erbij zette in de trand van ‘popcorn eten’. Maar toch is het stiekem gewoon hartstikke waar. Ik heb natuurlijk niet altijd evenveel zin om naar bed te gaan, omdat die ene film of dat tv-programma veel te leuk is, ik te gelukkig ben of het te gezellig is én omdat ik er een hekel aan heb om mijn tanden te poetsen wat altijd moet voor ik naar bed ga. Maar als je het los daarvan ziet, zal ik niet tegenstribbelen.

Tumblr_lvv9xxjcqg1r7mgeio1_500_large

Aan het eind van de avond ben ik echt gewoon moe en voor de tv hangen kost ook niet enorm veel energie, maar toch is het lekkerder om in bed te liggen. De enige plek waar ik stilzit (of -lig eigenlijk) zonder het licht aan, zonder boek, zonder mobiel, zonder radio, zonder tv. Overdag doe ik dat niet, en daarom is het zo heerlijk om dat ’s avonds juist wél te doen. Eerst sliep ik altijd heel licht, nu kan ik dat eigenlijk niet meer. Nee, nu mag het lekker donker van mij. Zodat ik niks zie wat me kan afleiden.
Ik ben ’s avonds heel snel afgelieid, of eigenlijk, heel snel mijn gedachtes kwijt. Dit klinkt raar, maar is wel precies wat er dan gebeurt. Ik vind het heerlijk om ’s avonds ergens uitgebreid over na te denken. Soms kom ik overdag iets tegen, maar dan heb ik daar geen tijd voor en dan verheug ik me er al op dat ik voor ik ga slapen daar over kan nadenken. Apart, hè? Dit kan vanalles zijn. Ideeën voor posten is iets wat ik nu het snelst kan bedenken, maar het is nog heel veel meer. Al eerder schreef ik een post over fantaseren, dat doe ik ook graag voor ik in slaap val. Donker, eind van de dag, alleen nog ik en mijn gedachtes. Af en toe is dit beangstigend – als je gedachten op hol slaan, dat gaat ook veel makkelijker ’s avonds – maar most of the time vind ik het fijn.
Hoe ik hier dus op kwam, was het feit dat mijn gedachtes soms wegglippen. Ik ben al best lang over iets aan het nadenken, denk héél even aan iets anders en floep, ik weet niet meer waar ik nu zo fijn over aan het denken was. Aah, dat vind ik zó vervelend!

20081127012231_large

Maar dat hoort bij die roes die je hebt voor je in slaap valt. De roes waarin alles vaag wordt, je je ogen écht niet meer open kan houden en je hoofd langzaam leeg loopt. Deken over je heen, opgekruld en in een heerlijk warm plekje (hoe liggen jullie meestal? Ik ben benieuwd, so drop it below!). Herken je dit niet? Logisch, je bent dan namelijk al half in slaap en nog maar half op de wereld. En tja, niet iedereen heeft zo’n goed geheugen *knipoog*. Dit heb ik soms ook in de auto. Ik slaap snel in, en het rijden in de auto stimuleert mijn lichaam alleen maar om in slaap te vallen. Pas was ik aan het lezen in de auto, ik wilde mijn boek uit, maar mijn ogen vielen gewoon dicht. Knikkebollen, je kent het wel. Dus ja, ik moest me wel overgeven. Argh, zo flauw! Toch zijn die dutjes in de auto uiteindelijk wel heel lekker. In zo’n heerlijke roes wegdutten. En dan uiteindelijk wakker worden – wauw, dat was een korte autorit – en het eerste wat ik denk is ‘AU!’. Ik zak namelijk altijd opzij en dan moet ik weer omhoog komen en au, mijn nek, aaaauw. Nee, dat is niet het fijnste wakker worden, maar dat heb ik er voor over.
Wakker worden doe ik het liefst natuurlijk, met een zonnetje en niet al te laat. Hoe erg ik ook van slapen houd, het hoeft niet lang van mij. Tien uur wakker worden? No way! Ik word het liefst gewoon tussen zeven en acht uur wakker. Als ik laat naar bed ga vind ik uitslapen heel lekker, maar aangezien ik nooit overdreven laat naar bed ga – ik vind het nou niet echt het allerleukste om op de bank te blijven hangen terwijl ik eigenlijk moe ben en het liefst in m’n bedje duik. Ja, af en toe, maar niet elk weekend middernacht – heb ik het liefst een lange dag. En je hoeft echt niet bang te zijn dat ik dan ook al gelijk mijn bed uitspring zovan ‘hallo, wereld!’. Nee hoor, ik blijf altijd nog minimaal een uurtje in bed lezen.

Tumblr_ltn7wfwhpo1qi23vmo1_500_large

Slapen is eigenlijk ook best iets vreemds. Opeens heb je zo’n acht uur lang geen honger, geen dorst en hoef je niet naar de wc. De uren vliegen om en je merkt er helemaal niets van. Je lichaam verwerkt al het eten dat je naar binnen hebt gewerkt, zorgt dat je weer uitgerust bent. Ondertussen doet je onderbewustzijn ook nog even zijn zegje en maakt van de warboel indrukken die zijn blijven hangen een verhaal dat op dat moment heel logisch lijkt, tot je wakker wordt en het probeert na te vertellen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het ontzettend vreemd vind. Denk er eens over na, is leuk.

Zo, ik heb nu lekker een heel verhaal over slapen zitten spuien. Zijn jullie al moe? Ik hoop dat je dit niet leest om negen uur, het uur waarop deze post online komt, want dan val je misschien gelijk weer in slaap. Of je krijgt er in elk geval weer zin in. Als iemand vraagt waarom je zo gaapt, moet je mijn blog er wel even bij noemen hè, gratis reclame is altijd welkom. Ik moedig jullie aan om te genieten van het feit dat je tijd hebt om te slapen, een bed om te slapen. Geniet van die roes, van het wakker worden. Laat je humeur niet gelijk verpesten door je wekker, ook al gaat die nu als het goed is nog niet bij de meesten. Tover een (inwendige) glimlach tevoorschijn als je midden in de nacht wakker wordt en ziet dat je nog drie uur kan slapen. En welterusten voor vanavond hè.

3 gedachten over “Ik hou van slapen (en alles wat erbij komt kijken)

  1. Ik houd ook van slapen!
    Wel grappig dat de enige afbeelding die je gebruikt waarin een juiste slaaphouding gehanteerd wordt in de afbeelding met het kleine lieve poesje is..

  2. Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met slapen en als ik mijn ouders moet geloven dan is dit nooit anders geweest. Toch kan het heerlijk zijn. Ik slaap op mijn zij, een beetje opgekruld. ’s Avonds lig ik dan in bed, eerst even met een boek en daarna gaat het licht uit en dan vertrek ik alvast naar mijn eigen fantasie wereld. Het gekke is, dat ik dan een soort van staat beland tussen wakker zijn en slapen in. Ik hoor nog wel geluiden, maar ben ook al weg. Ik heb er alleen een hekel aan als je dan plots wakker schrikt, of dat je ineens helemaal trilt omdat het voelt alsof je valt. Dan kijk ik even vaag om me heen, draai me om en probeer weer verder te slapen…..

Geef een reactie

