Recept: Tonijnquesadillas met wortelsalade

Ook al speel ik in de vakantie bijna elke dag de keukenprinses, bepaal ik de menukaart en baal ik er stiekem van als we restjes eten of bij iemand anders eten, ik zet niet alle recepten online. Maar ik voelde al aan dat dit een leuk recept zou worden. Lekker, simpel, gezond, snel, licht, geen ingewikkelde ingrediënten. Goed voor de zomer, voor hoever die nog duurt.

Speel zoveel als je wilt met deze ingrediënten. Dit is voor ongeveer 4 personen, but there’s a lot to choose. Wil je veel vis of juist veel groente? Kaas net voor de smaak of moet het bij elke hap lekker aanwezig zijn? En jong of oud? Een zure dressing, lekker veel pijnboompitten en rozijnen of mogen ze er echt niet in elke hap zijn? Doe het gewoon een beetje op de gok, wat jij lekker vindt.

Voor de quesadillas:

Ingrediënten

  • 8 tortilla’s (ik gebruikte meergranen)
  • 2 blikjes tonijn uit blik (in water)
  • (geraspte) kaas
  • 5 lente-uitjes
  • 2 paprika’s
  • olijfolie

 Tonijnquesadillasmetwortelsalade1_zps416063a9.jpg
1. Laat de tonijn uitlekken in een vergiet. (Als je denkt, wat ligt ervoor, dat is zalm. We hadden niet genoeg, in het kookboek stond maar heel weinig vis dus ik heb het hier aangepast.)

 Tonijnquesadillasmetwortelsalade4_zps7970bf1d.jpg
2. Snijd de paprika’s en lente-ui en rasp de kaas en wortel, als je het niet al geraspt gekocht hebt. De kaas kan je natuurlijk ook gewoon in plakjes eroverheen leggen zoals wij het hebben gedaan, het maakt voor de smaak niet uit.

 Tonijnquesadillasmetwortelsalade5_zpse6a9ffa9.jpg
3. Leg de tortilla op een schone ondergrond en bedek hem met de tonijn, paprika, lente-ui en kaas. Laat langs de rand 2 cm vrij. Leg de tweede tortilla erop en druk hem stevig aan.

 Tonijnquesadillasmetwortelsalade7_zps28b314c0.jpg
4. Verhit wat olijfolie in een pan en leg de quesadilla erin. Het ligt er een beetje aan welke pan en maat tortilla je hebt, maar het ging bij ons heel snel, dus zeker niet weglopen! Als de ene kant knapperig is, schuif je de tortilla vanaf de pan op een bord. Leg er een bord overheen en keer hem snel om. Vanaf het andere bord kan je hem weer in de pan leggen en de andere kant nog even bakken.

 Tonijnquesadillasmetwortelsalade9_zpsc7e34f67.jpg
En klaar is je tonijnquesadilla! Je kan hem in stukken snijden, dit staat leuk en is ook makkelijk als je verschillende hapjes opdient (je kan ze ook koud eten, dus daar zijn ze heel geschikt voor!), maar als je niet van die hele megatortilla’s neemt is één quesadilla (twee tortilla’s dus) juist een mooie portie.

Voor de salade:

Ingrediënten

  • 2 grote wortels
  • 4 el rozijnen
  • 2 el pijnboompitten
  • 1 el olijfolie
  • 2 el citroensap

 Tonijnquesadillasmetwortelsalade3_zps36327452.jpg
1. Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan. Dit hoeft niet, maar ik vind het altijd wel lekker, zo knapperig.

 Tonijnquesadillasmetwortelsalade6_zpsdc0851ab.jpg
Onscherpe foto, sorry. Tijdens het koken kan je geen vijf minuten foto’s maken… Ik had er trouwens ook nog wel wat meer pijnboompitten en rozijnen door mogen doen eigenlijk.

2. Meng de geraspte wortel met de rozijnen, pijnboompitten en de dressing van olijfolie en citroensap.

Dit was inderdáad een heel lekker recept. Van wraps ben ik sowieso al fan, maar lekker knapperig had ik ze nog nooit op. Het is misschien niet heel makkelijk te eten (pizzames of gewoon een scherp mes is welkom) en je bord wordt tot een puinhoop gebombardeerd, maar ik heb het er voor over. Heerlijk! De salade is zoet, zuur, knapperig en eh… hoe moet je de smaak van pijnboompitten (lang woord) omschrijven? In elk geval: apart, maar lekker, zeker bij de quesadillas (nog een lang woord). Ik zou het echt een keer maken, en ook lekker variëren. Zo staat er in het kookboek nog een vulling van mozzarela, tomaat en pesto (caprese dus), zal ook vast lekker zijn. Ook op internet zijn genoeg recepten van quesadillas te vinden. Dit was trouwens het eerste gerecht waarin ik weer eens kaas at, maar ik had het idee dat ik het hier niet weg moest laten en dat was ook zo.

Dit recept kwam uit het (kinder)kookboek Lekker & Gezond. Lees er o.a. hier meer over, daar kun je hem ook bestellen voor €12,50.

Heb jij wel eens quesadillas gemaakt? Lijkt het je lekker?

PS: Ik plan al mijn posten in, maar ik heb het nu zooo vaak dat er daarvoor al ergens een post opduikt over hetzelfde onderwerp! Kijk hier een filmpje van Mascha van Beautygloss waarin ze quesadillas en guacamole maakt.

3 gedachten over “Recept: Tonijnquesadillas met wortelsalade

Geef een reactie

