Tips: Planningen maken en je er ook echt aan houden

Plannen, ik doe het zo vaak en graag! Voor mij werkt het echt. Ik ben ook echt een lijstjesmens hoor, ik word rustig als ik alles op papier heb staan en blijf als ik dat niet doe soms echt onrustig. 🙂 School begint voor de meesten al weer bijna (in mijn geval: zaterdag + zondag weekend, maandag vrij, dinsdag SCHOOL!), daar is plannen heel handig voor, maar voor degenen die nog een paar laatste weekjes vakantie mogen genieten – doe sommige dingen die je nu al de hele vakantie wilde doen nou eens écht! Dan kan je gelijk een beetje oefenen. Veel succes met deze tips!

Tumblr_lr7b6i4fti1qjfmbxo1_500_large

  • Plan alles ruim in. Inlopen is altijd leuker dan uitlopen en zo kom je misschien met je planning uit dat je om drie uur klaar bent, maar ben je uiteindelijk om tien over half drie al klaar en kan je die twintig minuutjes wat leuks doen. Dat motiveert ook veel meer dan dat je telkens later klaar bent en je gestressd voelt. So we like!
  • Kijk regelmatig, bijvoorbeeld na elk onderdeel, op de klok. Als je dit niet doet kan het zijn dat je nadat je alles hebt gedaan opeens ziet dat je heel erg bent uit- of ingelopen. En eh… waar kwam dat nou ook alweer door? Het kan zijn dat je alles net even wat sneller hebt gedaan (zie ook bovenste punt), maar het kan ook zijn dat je met dat ene ding opeens tien minuten langer bezig  was. En dat is handig om mee te nemen naar een volgende planning.

Tumblr_m72nm3fx751r3cne5o1_1280_large

  • Wissel minder leuke dingen af met leuke dingen. Want ja, ook leuke dingen kan je inplannen! Als je een blogger bent, kun je bijvoorbeeld een uurtje aan een post besteden. En na je kamer opruimen kan je iets lekker in elkaar flansen in de keuken, in de oven zetten terwijl je je kamer schoonmaakt met die lekkere geur en daarna weer wat hebben om naar uit te kijken. Ook pauzes of eventjes tv-kijken of op het internet mogen er best tussen staan, een planning is niet alleen maar werkkamp! Ik snap het als je denkt ‘zo, eerst alle stomme dingen, dan hebben we dat vast gehad’ maar eh, je weet dat dat niet werkt. Dus wees ook een beetje reëel.
  • Maak je planning van tevoren, zodat je er nog dingen aan kunt toevoegen zonder dat het ‘niet meer past’ en alsnog proppen en stressen wordt. Ook is het handig om te weten hoelaat je op moet staan, naar bed kunt gaan, hoelang je tijd hebt voor je hobby’s en of je nog wat kunt afspreken. Kortom: hoe je je dag invult.

Tumblr_lsuz5fllm71qfq7tjo1_500_large

  • Kijk ook als je iets niet via een planning doet eens op de klok. Hoelang was ik hier nou eigenlijk mee bezig? Een beetje besef van tijd is heel erg handig als je een goede planning wilt maken. Het blijft altijd een beetje gokken maar uh, een kwartier of een uur, dat maakt wel verschil natuurlijk.
  • Stel je prioriteiten. Sommige dingen moeten al heel lang gebeuren en hebben ondertussen best een hoge prioriteit gekregen, maar vaak stellen we dit soort dingen niet voor niets uit… Maar hé, gebruik je girlpower (sorry guys) en zet het gewoon eens bovenaan. Aan je planning beginnen is dan misschien niet leuk, maar zodra je dat ene klusje hebt gedaan (ik hoop voor je dat het er niet gelijk tien zijn) valt het allemaal best mee.
  • Niet alles hoeft in één keer en hulp vragen is helemaal niet erg! Deze tip wilde ik jullie toch nog even meegeven. In plaats van eenzame opsluiting en twee uur achter elkaar bezig zijn met dat ene ding kun je ook hulp vragen. Gezelliger (nog wel doorwerken hè!), meer motivatie en het is sneller gedaan. Eigenlijk een hartstikke goed idee dus!

Dit waren ze wel. Over plannen is dus een hoop te zeggen. Ik hoop dat ik jullie hiermee goed op weg heb geholpen, maar ook ik ben er ondanks mijn vele planningen niet zo goed in alles ook precies zoals op papier te doen. Aan het eind van de dag heb ik dan – zonder dat ik weet hoe ik het voor elkaar heb gekregen – toch alles gedaan wat ik wilde, maar nu ik ook veel tijd kwijt ben aan het bloggen (en dat veel te graag doe. Oeps) is het misschien wel handig het lekker gestructureerd te doen. Zou best handig zijn, ik ga m’n best doen, maar nu ga ik er nog even niet aan denken hoor…

Vind jij planningen maken handig? Maak je ze – en volg jij ze ook echt op, of gaat dat misschien lukken met mijn tips?

3 gedachten over “Tips: Planningen maken en je er ook echt aan houden

Geef een reactie

