Challenge: mosselen eten

De zomervakantie loopt ten einde en ik heb al een hoop challenges gedaan. Er zijn er nog een paar en die ga ik gewoon doen, ook al is de vakantie afgelopen. Deze deed ik nog in de laatste week van de vakantie, maar krijgen jullie nu pas te zien, dus daar moeten jullie ook even rekening mee houden. 🙂 Mosselen had ik een keertje op in Frankrijk met mijn zus en opa, maar mijn ouders hadden het nog nooit op en het werd hoog tijd om een keertje culinair te doen. Well we actually did!

 Mosselen3_zps1a0ab869.jpg
Mosselen van de Lidl. We hadden dit twee keer, in totaal dus vier kilo en 240 – 280 schelpen.

 Mosselen9_zps711efe9a.jpg
Met twee zakjes mosselgroente (58% ui, 25% wortel, 22% bleekselderij en 5% peterselie – zoiets) van de Albert Heijn.

 Mosselen4_zps75fd8695.jpg
Ik ontkurkte de wijn, yay!

 Mosselen6_zpsac2af06e.jpg
Uit een heel oud kookboek haalden we een recept. Het kwam neer op; eerst de groentes bakken in boter, daarna witte wijn erbij, als het kookt de mosselen erbij en als ze open gaan zijn ze gaar. Gaan ze niet open dan sporen ze niet en mogen ze niet meedoen. Easypeasie.

 Mosselen10_zps97a23221.jpg Mosselen11_zps789a9583.jpg
Met patatjes, nom 😀

 Mosselen12_zps5499725b.jpg
De overgebleven schelpen. Pellen is best leuk overigens.

 Mosselen1_zpsdf78a6d8.jpg
Dit was alles wat we overhielden, een stuk of 20 gok ik. Dat deden we nog best netjes dus, had nooit verwacht dat we het allemaal op zouden krijgen toen ik het zo zag, maarja 75% is schelp.

En wat vond ik er uiteindelijk van? Die ene keer in Frankrijk vond ik het niet echt lekker, het smaakte me te veel naar de zee. Dat was nu nog steeds zo, maar ik vond het wel lekker. Maar een echte uitgesproken smaak heeft het niet, het enige wat ik kan benoemen is die zoute zeesmaak en het lijkt een beetje op garnaal, vond ik. Ik hou ook niet zo heel veel van wijn – logisch, want ik drink het nooit – maar die smaak zit er wel best duidelijk aan. En dat is ook wel nodig, want als je mosselen kookt in water dan hou je volgens mij alleen zielige, smaakloze prut over. (Awh arme mosseltjes, wat praat ik neerbuigend over jullie…)
Het ziet er trouwens best vies uit, in die mossel zelf zitten ook nog dingen die je, uhm, liever niet wil zien. Nee, doe maar niet. Het ‘mondgevoel’ is ook apart. Het is niet taai ofzo en kauwt wel lekker weg, maar toch. Oh en af en toe nog een zandje ertussen, lol. Mijn zus vond het denk ik van ons allevier het lekkerst, wat best verrassend is, want zij is niet zo van de aparte dingen (mag ik dat zo zeggen zus?).
Conclusie: Ik kan nou niet zeggen dat ik uit mijn dak ging of dat het mijn nieuwe favoriete eten is – dan ga ik toch nog liever voor een stukje vlees eigenlijk. Maar culinair voelde ik me wel, en leuk om te proberen vond ik het ook, een keer iets totaal nieuws bereiden.

Heb jij wel eens mosselen op of iets anders ‘vreemds’? Wat vond je ervan?

4 gedachten over “Challenge: mosselen eten

  1. Hoi Hester,met diezelfde opa mijn pappa dus!!hihi,heb ik oesters gegeten.Zo begonnen we met gebakken want rauw was best een eng idee,toen gefrituurd en ook in gekookte vorm dat minder lekker was en tsja toen moesten we er toch eens aan gaan geloven om ze eens rauw te eten.Onder het genot van een glas witte wijn en oesterkenners hebben we ons er aangewaagd.Het smaakte niet vies maar meer naar de zee en best een aparte smaak.Niet kauwen en zeker niet nadenken over wat je nu in je mond had want dan had je al gegeten en gedronken maarja dat is ook met mosselen.dat je niet moet nadenken.
    Groetjes,tante Annemarie

  2. Vroeger als ik heel klein was was ik dol op mosselen. Toen werd ik groter en keek er eens naar…Bah! ook ben ik er eens erg ziek van geweest. Mijn vriend probeert me er altijd eentje te voeren als hij er eet maar hoe dichter de vork komt en ik de mossel en de binnenkant beter zie hoe sneller ik achteruit en weg ben. yuk yuk yuk

Geef een reactie

