‘YOLO’

Misschien vraag je je nu heel hard af wat ik duidelijk probeer te maken, maar er zullen ook een hoop mensen zijn die wel weten wat ik bedoel. YOLO is een redelijk bekende uitspraak/uitroep die voor You Only Live Once staat, ‘je leeft maar een keer’ dus en aansluit bij de bucket- en before I die lists.

Volgens mij is het echt iets van deze tijd dat iedereen hier zo mee bezig is. Uit je leven halen wat er in zit, bij de dag leven want wie weet wat er morgen gebeurt?, en ik weet eigenlijk niet wat ik er van vind. Aan de ene kant denk ik ja, de dingen die je al heel lang wilt doen, daar moet je geen jaren mee wachten. Maar als ik een keer wil shoppen zonder budget, dan moet ik dat niet morgen gaan doen, want dan ben ik behoorlijk blut. Hier zal je dan voor moeten sparen en het nog even op zich laten wachten, en ja, als je dan morgen onder de auto ligt, dan heb je het niet meegemaakt. Maar misschien als je het wel had gedaan, was je blut, maar niet op dat moment in het verkeer en dus nog wel in leven.

In_another_world_by_cookmepancakes-d5by327_large

Af en toe vind ik dat we het onszelf echt te moeilijk maken. Er kan zoveel: van bungeejumpen tot diepzeewater duiken, de hele wereld kan je zien als je een vliegticket koopt en op tijd op het vliegveld bent. Ik heb het idee dat dat mensen soms echt gek maakt. Er is zoveel, en we willen het allemaal gedaan hebben. Misschien ook wel een beetje om op te scheppen tegen anderen, want als je buurman vertelt over zijn citytrip naar Los Angeles en jij bent nog nooit buiten Nederland geweest krijg je ook wel zo’n gevoel dat je niet achter kan blijven en ook wat van de wereld ‘moet’ zien. Dat zal wel goed voor je zijn, toch, een beetje buitenlandse kennis? En de spanning die je voelt als je in een achtbaan zit, dat zal ook wel gezond zijn om af en toe te voelen, anders worden we allemaal van die angsthazen.

Ik heb echt het idee dat het af en toe zo gaat. Iedereen hitst elkaar op, probeert elkaar te overtreffen met spannende dingen en verre tripjes. Ik geloof de mensen die zeggen dat ze echt graag delen van de wereld willen zien, want het is hartstikke leuk om kennis te maken met een andere omgeving, andere cultuur en een ander klimaat. En ik geloof je ook als je zegt dat je écht nog een keer wilt bungeejumpen. Maar sommige mensen zoeken graag het extreme op en zetten gelijk een hele bucketlist op met van die extreme dingen en dat vind ik té. Want als je voor die grote dingen leeft, hoe zit het dan met de kleine dingetjes? Zonnige dagen in Nederland – op Curaçao is dat altijd zo. Wakker worden en dus weer een dag hebben gekregen, waarom zou je niet lekker uitgebreid en op je gemak ontbijten? – Nee, we moeten weer door, snel snel snel, want ik moet werken om mijn reis naar NYC te verdienen. Een katje uit het asiel ophalen – één zo’n katje, daar help ik de wereld niet mee, weet je wat: ik zet gelijk een heel opvanghuis op!

Tumblr_l5oqe60wae1qct7qso1_500_large

Als ik ooit een bucketlist op zou stellen, zou die dus uit voornamelijk kleine dingetjes bestaan. Regenboogcake eten, perfecte zomerdagen met degene van wie je houdt, een film- of seriemarathon houden, een wandeling in het park maken met je date, dé perfecte outfit samenstellen, genieten van de allerlekkerste zelfgemaakte brownie of andere taart, je droomtas kopen, een geweldig leuk hoesje voor je telefoon tegenkomen (check deze pagina, er is er zelfs een met de achtergrond die ik nu heb! Ik heb jammer genoeg geen iPhone…), een rond bed hebben, een puppy adopteren en opvoeden, een strandrit maken, de jongen tegenkomen die gekruisd is met Edward uit Twilight en Yves uit Soulmates maar dan zonder enge connecties en gaven, een dag vullen met alléén maar leuke dingen, een playlist samenstellen met m’n lievelingsmuziek.
Dat soort dingen.

Ik kraak hiermee de bucketlists niet af, want op zich is het best een leuk idee om eens in actie te komen en de dingen te doen die je echt wil. Van afstrepen houden we ook en het is een beetje gek om tegen bucketlists te zijn, want er is toch niets verkeerds aan? Maar als je doorslaat dus wel, althans dat is mijn mening.

Hoe zit het met jou? Snap je mijn redenering, en ben je zelf een mens van grote of kleine dingen?

5 gedachten over “‘YOLO’

  1. Pingback: TAG: I did it! | Hesterly

  2. ik snap heel goed wat je bedoelt, goed geschreven 🙂 toch snap ik aan de ene kant ook wel dat zulke ‘onmogelijke’ dingen willen doen als de wereld rond reizen. het lijkt me een kick geven als je na jaren erover dromen dan toch dat ene waar kan maken van dat lijstje – die kick lijkt me iets minder groot bij een regenboogcakeje 😉 maar genieten van kleine dingen vind ik ook belangrijk, want ik zou ook best wel heel graag een rond bed willen hebben !

  3. Mooi geschreven Hester en ik snap je helemaal!
    Ik geniet juist van de kleine dingen die het leven te bieden heeft (ja ook van blaadjes die van de boom vallen) en wissel dat af en toe af met ‘grote dingen’, maar daar sta ik verder niet bij stil, dat doe ik gewoon zonder erbij na te denken of het iets groots is 😉

  4. Ik vind dat het woord YOLO veel te vaak gebruikt wordt. “Ik drink 20 bier op een avond YOLO”
    Ze gebruiken het nu echt voor bijna alles. Wat betreft de bucketlists… Kleine dingen kunnen er ook op. Maar ik denk dat dat moeilijker begrijpen is voor andere. Regenboog cake eten zou je bijvoorbeeld elke dag kunnen doen = niet heel moeilijk te realiseren, Bungeejumpen is iets wat meer mensen begrijpen dat je dat wil doen voor je dood gaat. Ik ben het met je eens dat mensen wat vaker van de kleine dingen in het leven zouden moeten genieten. Maar zo werkt de ‘boze’ westerse wereld niet….

    • Thanks voor je reactie! In het geval van ‘ik drink 20 bier YOLO’ vind ik het al helemaal erg, dan is het gewoon een slecht excuus. Want je leven wordt er niet mooier op als je in coma ligt en de helft van je hersencellen mist.. eh ja. En inderdaad, sommige dingen kunnen elke dag… maar daarom doen we ze juist niet. ‘Oh, dat kan morgen ook nog.’ Daarom zijn ze denk ik juist leuk om in je bucketlist te zetten. Maar, inderdaad zal niet iedereen het evengoed begrijpen.

Geef een reactie

