Pijntjes

Ons lichaam zit heel kunstig in elkaar en meestal functioneert het gewoon zoals het hoort, maar af en toe laat het het even afweten. Een virus, misschien wel chronische ziekte, bacterie of iets verkeerds gegeten/gevallen, er zijn heel veel verschillende oorzaken en af en toe weten we het ook niet eens. Ik ben gek genoeg dat ik hier een hele blogpost over kan en gá wijden.

Tumblr_kw5x7dcyay1qzzfgmo1_500_large

Allereerst is pijn iets heel geks. Je hebt zeurende maar ook juist stekende pijn. Het is ook totáal niet uit te leggen, wat af en toe heel erg vervelend kan zijn. Soms snappen mensen gewoon niet wat jij voelt, en dan kunnen ze dus ook niet weten wat jij wel en niet kan en alles.  Lastig! Want alle pijn is ook nog eens anders bij verschillende mensen. Een flinke hoofdpijn of buikgriep, dan zou je kunnen zeggen ‘hé, dat had ik ook, vervelend hè!’ maar toch is het bij iedereen weer anders. Want, de ene heeft ook een heel andere pijngrens dan de ander.  Waar de ene doorgaat, valt de ander al neer. Pijn is iets lastigs.

Ik ben gelukkig gezond en niet vaak ziek. (Oh, aan het eind van deze post mag ik echt een aantal keer afkloppen…) Mijn ziekteverleden bestaat uit verschikkelijk zonne-exceem toen ik baby/peuter was, waterpokken all over the body, een longonsteking waar ik me niks meer van herinner behalve dat ik elke middag koorts kreeg en ’s morgens weer goed opstond, een melkallergie maar zolang ik de melk vermeed had ik daar ook geen last van en mijn lichaam is ook nog steeds aan het vechten tegen het virus dat wratjes veroorzaakt. Oh men, verzin daar beter even een spuitje tegen, I’ll pay! (Of ik ontdek het zelf en word héél erg rijk…) Ik ben nooit echt een week ziek ofzo, gelukkig maar. Wat lijkt dat me naar zeg, niks kunnen enzo.

Tumblr_laklq1bpu71qal115_large

De bekendste ‘pijntjes’ zijn denk ik hoofdpijn, rugpijn en buikpijn. Ik kan ontzettend slecht tegen hoofdpijn, want dan kan ik niet meer helder denken en dat vind ik maar niks, haha. Vooral die op één hand telbare keren in het jaar dat ik wakker word midden in de nacht en verschrikkelijke hoofdpijn heb, dan voel ik me ZO slecht. Nee dank je. Gelukkig heb ik niet snel hoofdpijn, ook niet echt bij stress ofzo, alleen als ik soms een beetje te weinig heb geslapen ofzo heb ik wel eens een ‘zwaar hoofd’, als ik dan een snelle hoofdbeweging maak voel ik het wel. Van rugpijn heb ik ook nog niet echt last, in elk geval niet hardnekkig. Wat eerder mijn probleemgebied is, is dan mijn buik enzo. Stress slaat vaak daarop en als iets verkeerd valt ofzo, kan ik daar ook de hele dag last van hebben. Meestal trekt het wel  weg, maar soms ook niet en vooral als ik dan op school zit… dan is dat niet echt fijn.
Wat ook een ontzettend probleemgebied is van mij, zijn mijn heupen. Ik noem het zelf voor het gemak altijd maar gewoon ‘heuppijn’. Dit zei ik vroeger ook wel eens, en mijn ouders snapten het nooit. Die dachten dat het gewoon groeipijn was o.i.d. Maar bij een alternatieve dokter voor mijn melkallergie, zag zij dat mijn heupen scheef stonden. Dit kwam door mijn spieren, die soms verkrampen (dat veroorzaakt die pijn) en daardoor mijn heupen hadden scheefgetrokken. Zij heeft ze (zonder aanraking, gelukkig) rechtgezet en sindsdien let ik er ook op dat ik niet op één been ga staan, en is het een stuk minder. Maar bij heuppijn is wat ik voel dus eigenlijk gewoon pure kramp. Wat dan helpt, is liggen en ontspannen. (Na een nacht slapen ben ik eigenlijk altijd weer opgeknapt.) Dat is dan ook het enige eigenlijk, want vooral staan en zitten is een crime. Als ik doorloop voel ik het soms niet, maar bij bijvoorbeeld winkelen is het echt niet te doen. En vooral op school, als ik het dan heb weet ik echt niet hoe ik moet zitten… En als ik buikpijn heb, verkrampen mijn heupen vaak ook. Trekt de buikpijn weg, dan heb ik nog wel heuppijn, dat gaat ook niet over met een aspirine. Heel erg lastig dus, gelukkig ken ik de remedie. Maar af en toe kun je nou eenmaal niet liggen, en dat is echt heel erg vervelend.
Mijn enkels zijn ook een beetje zwak, als ik ga hardlopen voel ik die vaak gelijk, maar dat doe ik toch niet (alleen coopertest één keer in ’t  jaar), dus daar heb ik geen last van.

Hurt-sadness-favim.com-492539_large

Wat pijntjes betreft ben ik ook wel echt een beetje een hypochonder hoor. Die ziekte heb ik niet echt, maar ik ben wel zo dat ik elk pijntje verkeerd kan interpreteren. Vooral als ik dan ’s avonds in bed lig, slaan mijn gedachtes soms helemaal door. Ik weet ondertussen wel dat iets kleins écht niet zomaar een ernstige ziekte is en lach mezelf regelmatig uit, maar dan gaat het toch niet helemaal weg. Het ene zetje dat ik dan nog nodig heb moet van iemand anders komen, dus gelukkig weten mijn ouders dat ik graag dingen opblaas en ziet mijn moeder het wel als er weer wat aan de hand is. Dus verder niets ernstigs hoor 🙂

Zo, dit was mijn ziekteverleden etc. wel zo’n beetje! Het leuke is dat ik vaak een vaag idee heb van waarover ik wil schrijven, maar dat het bij het typen pas tot vorm komt, altijd heel leuk om te zien. Nu nog even wat losse dingetjes die ik mee wil geven aan jullie. Ik heb heel veel respect met mensen die zich constant moe voelen of pijn hebben door een chronische ziekte, zoals Lisanne. Respect! En ik raad je om als je onzeker bent over iets, en iets niet vertrouwt van je lichaam, je gewoon even naar iemand toe moet stappen. Dat werkt echt. Ik zou het ook heel fijn vinden als ik iemand heb geholpen met mijn heuppijnverhaal, want ik heb het al wel eens eerder gehoord. Alternatieve dokters raad ik trouwens ook heel erg aan. Dit artikel was een beetje lang, maar ik hoop dat jullie het leuk vonden!

Wat heb jij voor zwakke plekken, ziekteverleden? Herken je iets van mij?

2 gedachten over “Pijntjes

  1. Ik ben af en toe ziek, maar meestal gaat dat dan na 2/3 dagen alweer helemaal goed. Wel ben ik vroeger een aantal keer heel hard op mn rug gevallen. Vorig jaar ben ik toen ik net een beetje last had van mn rug, door mn zus geschopt (in mn rug). Ik had mn rug daardoor gekneusd, en heb daar nu nog steeds af en toe last van. Vooral als ik ongesteld ben, en dan nog extra last krijg van mn onderrug.

Geef een reactie

