Test: Wat zijn jouw sterke kanten?

Iedereen heeft zo zijn sterke kanten, of je het nu wil geloven of niet. Het is soms best lastig om die van jezelf op te noemen, dan weet je je zwakke kanten vaak beter. Maar van je sterke kanten belichten word je veel vrolijker en dat geeft je een veel beter gevoel. Op de blog van Lisanne vond ik hier een test van het Pyschologiemagazine waarmee je dat heel goed kan doen. Hij klopt echt goed, dus hier mijn top drie!

Tumblr_lkqw1hieu91qagbjfo1_500_large

Aardigheid (15 punten)

“Aardige mensen doen anderen makkelijk een plezier. Ze helpen graag, zorgen voor anderen en verrichten graag goede daden. Aardige mensen die zich als vrijwilliger opwerpen, zijn over het algemeen fysiek en mentaal gezonder. Voor ouderen schijnt vrijwilligerswerk zelfs levensverlengend te zijn.” Ja, ik kan wel van mezelf zeggen dat ik een aardig persoon ben. Ik denk niet dat ik het zelf op nummer één zou zetten, maar vind het natuurlijk best een compliment, ghehe. Ik leef veel met mensen mee, heb snel medelijden (dat klinkt alleen nooit echt positief…) en geef mensen altijd nog wel een kans. En ik kan tegen anderenzeggen dat ik mijn mentor niets te zeggen heb in een mentorgesprek, en dat is ook wel zo want ik heb geen problemen. Maar ook al vind ik zijn lessen niet zo leuk, toch was het gesprekje niet zo erg. Ik praat gewoon makkelijk met mensen. Iemand blij maken met bijvoorbeeld een cadeautje vind ik hartstikke leuk (ik weet nog dat ik met mijn barbies andere barbies altijd wilde verwennen met cadeautjes :)), en misschien is het wel slim om later vrijwilligerswerk te gaan doen, als ik dan een paar jaartjes langer leef, haha.

6265245726_302316cfcd_z_large

Liefde (14 punten)

“Wie hoog scoort op liefde, hecht veel waarde aan intense relaties met anderen, in het bijzonder die relaties waarin het delen en voor elkaar zorgen van beide kanten komt. Deze mensen staan dicht bij anderen. Mensen die goed kunnen liefhebben, hebben minder last van psycho­somatische problemen, zijn constructievere conflictoplossers, zijn minder vaak depressief en beter in staat steun te zoeken in tijden van stress.” Oh, deze vind ik echt leuk! En herken ik ook weer. Ik heb met de mensen dicht om me heen een goede band, met goede vriendinnen en mijn ouders en zus. Oh, en ook ontzéttend met dieren. Daar hecht ik ook inderdaad veel waarde aan. Ik sluit mensen ook best snel in mijn hart en kan dus ‘goed liefhebben’. Dat vind ik wel een mooie, want als je niet goed van jezelf kan houden, kan je ook niet goed van andere mensen houden, en dat kan ik dus wel. Aan depressiviteit heb ik ook helemaal geen behoefte en wat steun in tijden van stess is altijd fijn!

Tumblr_lpxnis3qaj1qata2fo1_500_large

Dankbaarheid (13 punten)

“Dankbare mensen zijn zich bewust van en dankbaar voor de goede dingen die gebeuren in het leven. Ze nemen ook de tijd om hun dankbaarheid te tonen.” Dit ervaar ik ook als compliment, en is ook waar. Af en toe heb ik echt geen goede bui, maar het komt ook vaak genoeg voor dat ik overal zo dankbaar voor ben!

Nog wat meer vlakken waarop ik hoog scoorde (dit zijn ze niet allemaal):

Met 13 punten: openstaan, voorzichtigheid, dapperheid.
Met 12 punten: dapperheid, waardering van schoonheid, eerlijkheid, integriteit, leiderschap, nieuwsgierigheid, spiritualiteit, sociale intelligentie, vitaliteit, zelfcontrole.

Ik vind ze wel allemaal een beetje in hetzelfde straatje liggen, vooral de eerste twee, maar die horen dan ook bij hetzelfde domein menselijkheid; “Onder dit domein vallen interpersoonlijke competenties die te maken hebben met het zorgen voor en koesteren van anderen. Andere sterke kanten binnen dit domein zijn: liefde en sociale intelligentie.” Ik vind het wel mooie sterke kanten, en vind ze ook bij mij passen. Ik hoop niet dat jullie me aan het eind van dit artikel hartstikke arrogant vinden, maar het gaat nu eenmaal over sterke kanten, haha.

Ik vind testen invullen altijd een beetje moeilijk, wat moet ik nou invullen? Ik heb hier geen één keer ‘past niet bij mij’ gedaan, alleen maar ‘neutraal’, ‘past bij mij’ en ‘past heel goed bij mij’. Hadden ze andere eigenschappen gekozen, dan had ik ze ook geloofd, maar toch denk ik dat dit best een precieze test is. Ik nodig jullie uit even negen minuutjes (volgens mij wel wat minder hoor) uit te trekken voor dit testje (er staan er nog veel meer op, je kan jezelf helemaal leren kennen op die site joh!), en laat dan gelijk je resultaat achter want ik ben benieuwd!

2 gedachten over “Test: Wat zijn jouw sterke kanten?

  1. Pingback: Mijn ‘slechtste’ karaktereigenschappen | Hesterly

Geef een reactie

