Schooltassen: used in the past

Als scholier sleep ik elke dag nogal wat mee. Behalve boeken, schriften, een agenda en een etui moet je ook denken aan eten (flesje, brood, fruit, toastjes o.i.d. en een rolletje pepermunt of mentos), een sleutelbos, zakdoekjes, spiegeltje, borstel, portemonnee, zonnebril en wie vult me aan? Die boeken lopen sowieso al vaak op tot vijf handboeken en vijf werkboeken, zoiets. Die gaan dus ’s morgens gelijk m’n kluis in, maar moeten op de heen- en/of terugreis wel passen in een tas die niet maatje handtas is. Daarvan heb ik (gebruiken is wat anders) er vier van, vandaag de drie die ik vooral in de eerste gebruikte.

 Schooltassen7_zps2add6db9.jpg

Deze tas kocht ik (nouja, ik hoefde hem niet zelf te betalen) in de zomervakantie voordat ik naar de eerste ging. Ik heb hem ook heel de eerste gebruikt (volgens mij), maar daarna niet meer. Want er past heel veel in enzo, maar dat hij alleen een lang hengel heeft en bést behoorlijk groot is, vind ik niet handig. Nu gebruik ik hem dus niet meer, alleen in noodgevallen. Pas had ik hem weer een keer mee, maar ik voelde me toch weer die brugger met te grote tas.

 Schooltassen8_zps656479fa.jpg

Hij is van Converse en kostte ook een behoorlijke duit, maar echt goede kwaliteit? Nee. Op de onderkant heeft hij vier van die noppen, maar de hoekjes slijten alsnog en ook hier zie je wel wat beschadigingen. Dat is op zich niet zo erg, maar mijn zus had ook een tas van Converse alleen dan een ander model en die viel op een gegeven moment echt bijna uit elkaar.

 Schooltassen9_zpsbc41fa4a.jpg

Wel handig aan deze tas is zijn inhoud. Klein vakje, iets groter vakje, groot middenvak met nog een extra gedeelte voor een laptop wat je op bovenstaande foto ziet en ook nog een dun vak áchter het middenvak. Daardoor is hij helaas ook als er bijna niets in zit nog steeds kolossaal.

 Schooltassen10_zps3934720d.jpg

Dit was niet zo’n geslaagde actie, maar toch laat ik hem even zien. Deze kocht ik ook in de eerste, ik wilde er nog een tas bij die iets handzamer en vrolijker was en met een ander model. Gewoon voor de verandering zo af en toe en voor de dagjes dat ik niet zoveel boeken had (want oh, die had ik in de eerste). Dus surfde le moi naar Marktplaats en kocht deze voor €7,50. Op zich een leuke tas, maar wel irritant dat hij maar één groot vak had. (Wat je aan de zijkant ziet, zit gewoon dicht.) Ook viel het model wel een beetje tegen. Ik legde mijn boeken erin, maar met omwisselen was dat nogal een gedoe omdat ik de nieuwe boeken er dan onder moest schuiven ofzo… en dan schoven alle kleine frutseltjes die niet in aparte vakjes konden er ook onder… en was ik ze weer kwijt… en moest de gehele inhoud weer doorzocht. Toch vond ik het altijd wel leuk als ik deze tas een keer meehad.

 Schooltassen1_zpsa2d8ea58.jpg

Het patroontje is zich niet bewust van deze struggles en is gewoon übervrolijk. Blauw, bloemetje, vrolijke kleurtjes en patroontjes, hopla. Ook hier overheen zit zo’n plastic laagje, waardoor hij waterbestendig is (of zo goed als) en dat is wel handig. De kwaliteit is iets minder, het plastic laagje scheurde al snel enzo, maar ik weet ook niet wat zijn leven hiervoor was. Wat ik nog wel weet is dat een lerares een keer naar me toe kwam en zei ‘Goh, wat heb je een leuke tas, die gebruik ik ook altijd voor de luiers en babydoekjes van mijn kindje’.

 Schooltassenusedinthepast1_zps5f58c15b.jpg

Deze schoot me eigenlijk pas te binnen bij het schrijven van deze post. Op een rommelmarkt/bazar van de kerk kocht ik deze Eastpak voor iets van tien euro. Ik voelde me hartstikke stoer (ik was elf hè jongens) met een Eastpak, maar ik ben nou eenmaal geen rugzakmens. Stiekem deed mijn rug al zeer van het kwartiertje durende fietstochtje naar huis… Ik heb hem ook niet zo heel vaak gebruikt, alleen als ik gym had. Ik had nog geen rek op mijn fiets, en zo kon mijn tas op mijn rug en mijjn gymtas achterop.

 Schooltassenusedinthepast3_zpsa7620dfa.jpg
 Schooltassenusedinthepast2_zpsec049d05.jpg

Het patroontje vind ik wel oké maar niet bijzonder leuk, er zitten namelijk ook kleine doodshoofdjes in en daar ben ik niet zo’n fan van. Ook zie ik liever wat ‘helderdere’ en lichtere kleuren zoals bij de tas hierboven. Hij hangt nu dus gewoon in de algemene trapkast, soms gaat hij mee voor dagjes weg en ik gebruik hem vaak om naar de bieb te gaan.

Misschien hebben jullie het ondertussen al wel door, ik ben een tassenmens. Ik heb er dan misschien niet zo heel veel,  maar ik hou ervan om elke tas weer opnieuw in te richten, hoe sommige dingen echt precies passen en alles zijn eigen plekje heeft. Mijn hele hebben en houden opgeruimd en in een leuke tas die ik zo mee kan nemen, dat vind ik leuk. Herkenning in de zaal? Volgende keer nog twee tassen, die ik momenteel gebruik.

Ben jij een tassenmens? En wat vind je van deze tassen?

Een gedachte over “Schooltassen: used in the past

  1. Pingback: Schooltassen: most used | Hesterly

Geef een reactie

