Het vak dat helemaal onderaan staat

Als brave scholieren volgen wij natuurlijk al onze lessen, ook als we ze niet zo leuk vinden. Ik vind op zich alle vakken nog wel te doen – dit klinkt misschien erg negatief, maar geef toe… je zit sowieso driekwart van de les te luisteren, en ja, dat is meestal gewoon saai! – maar eentje steekt er met kop en schouders boven uit op de schaal van leukigheid. Voor de meeste is dat misschien wiskunde, maar voor mij? GYM. ‘Lichamelijke opvoeding’ alleen al klinkt toch eh… niet al te aantrekkelijk?

De oude gouden tijd dat je gym en wiskunde kunt laten vallen is allang voorbij. Nederland dijt uit en gym is dus verplicht. Maar echt beweging krijg ik nooit bij gym. Meestal is het namelijk een sport waarbij je een bal moet vangen, tegen een bal moet schoppen of iets anders in mijn ogen onzinnigs, waar ik amper van mijn plek af kom. Neem nou speerwerpen, een favoriete bezigheid als we buiten zijn. En bij de tien meter krijg je een vijf. Say what?!

Tumblr_lxkrozfjja1qc3jnao1_500_large

De vormen van beweging die ik wel leuk vind, zijn hardlopen en paardrijden. In hardlopen ben ik echt geen kei, maar ik vind het best fijn. De coopertest ( 12 minuten hardlopen) vergt heel wat van me, maar geeft voldoening en laat me eindelijk het gevoel hebben dat ik écht wat doe. De piepjestest (in een steeds snellere tijd heen en weer rennen) is ontzettend uitputtend, maar ik vind het wel leuk om te kijken hoe ver ik kan gaan. Droge keel, ontzettend zware benen, de grond en muren draaien een beetje en na afloop ben ik vaak een beetje misselijk, maar de vorige keer had ik wel gewoon een zeven. En dat vind ik dan weer wel leuk.
Paardrijden gaat nooit gebeuren, alleen één keer als je LO2 kiest. Nou, dat gaat hem écht niet worden voor mij, dus dan rijd ik wel gewoon op mijn manege. Andere sporten die ik ook nog wel leuk vind, zijn badminton en hockey. Op zich kan ik voetbal ook wel waarderen, maar dan niet met jongens die het allemaal 100 keer beter kunnen dan ik en ontzettend hoog schieten. Dan laat ik het wel aan hen over, ook al is dat niet de bedoeling.

Tumblr_li16df3sms1qe631do1_500_largeIk wou dat die in mijn handschoen zat!

Ik ben nou eenmaal niet echt goed in gym. Ik ben niet zo sterk, durf niet zoveel en heb nogal een ballenangst. Softballen (maar dan wel met zo’n harde tennisbal) is alzeker geen sterk punt van mij, want ik ben altijd bang dat die bal tegen me aankomt. Ik bedoel, ze gaan hard en zijn zelf ook hard! Ik heb er al een keer een tegen mijn hoofd en op mijn voet gehad, en dat was niet echt prettig. Ik ben dan ook hartstikke trots als ik de bal een keer gevangen heb, maar huppel zeven van de tien keer dat hij aangegooid wordt naar achteren om hem te halen. Ik duik weg als er een bal op me afkomt, hoe logisch is dat? Vervolgens krijg ik van mijn teamleden op mijn kop dat ik die had kunnen vangen. I would like to, maar dat ging echt niet hoor!
Bij dingen als acrogym kan ik niemand houden, maar bovenop kom ik ook niet geklommen. Mijn danspasjes zijn vaak nogal houterig (ook al vind ik dat wel leuk), sommige dingen vind ik doodeng en sinds kort ben ik ook nog eens heel erg duizelig na een koprol. Mensen weten ook wel dat ik geen ster ben in gym. Ik heb dit nog geprobeerd te veranderen in de eerste, maar eigenlijk heb ik het snel opgegeven. Volgens een tekst in mijn Nederlandsboek zijn de belangrijke factoren om populair te worden er leuk uit zien en goed zijn in sport. Nou, dan maar niet.

Tumblr_lprxeuufcm1qeeyjso1_1280_large

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik elke vorm van bewegen of sporten haat, maar gym vind ik gewoon niet zo leuk. Al die vreemde sporten waar ik toch nooit op ga… Bij het aankondigen van een nieuw onderdeel zucht ik alweer, en nog een keer als de zin ‘we doen het voor een cijfer’ erachteraan komt. Ik sta altijd het laagste voor gym namelijk. Ik probeer te genieten van het zonnetje, de passen die ik soms wél hardloop, de enkele meevallende cijfers die ik haal, het zien van het digibord waarop te lezen staat dat gym uitvalt en er het beste uit te halen, maar mijn lievelingsvak gaat het nooit worden. Gelukkig heb ik dat allang geaccepteerd en snap ik mensen volkomen als ze me als laatste kiezen (maar zo vaak wordt er niet gekozen hoor), wat overigens weer goedgemaakt wordt als we met een ander vak een project moeten doen.

Wat vind jij van gym? Welk (ander) vak staat bij jou onderaan ‘the list’?

2 gedachten over “Het vak dat helemaal onderaan staat

  1. Waarschijnlijk word je heel blij als je in de zesde zit, want dan heb je geen gym meer. Naja, bij ons hebben we een half jaar SOK -ik zou niet weten waarvoor het staat- maar je mag dan zelf kiezen wat je gaat doen, ik heb het laatste half jaar pas weer “gym”. Ik begrijp je helemaal, voetbal is leuk met meisjes die net zo goed zijn als jou 😛 en niet met jongens die heel stoer gaan.
    Gym vind ik wel oké, maar niet geweldig. Ik zat zelf of badminton maar vond de trainingen maar drie keer niets. Bij mij is dat volgens mij wiskunde, economie en M&O alle drie op dezelfde plek :’D. En alle drie vakken met cijfers..
    Krijgen jullie geen cijfers voor “inzet”? Want als je bij ons maar gewoon met een goede houding mee doet aan gym krijg je sowieso wel een voldoende..

    • Ah ik kom naar jouw school toe! Ik heb namelijk gym verplicht tot de zesde, mehh. Bij ons wordt met hockey oid wel op inzet beoordeeld, maar bij sommige dingen als coopertest, piepjestest en speerwerpen gaat het voornamelijk om het aantal meters/rondjes enzo. Maar mijn inzet is ook niet helemaal zoals het hoort hoor xD

Geef een reactie

