Photoshop Elements Tutorial: afbeelding met andere achtergrond

Al eerder vertelde ik jullie dat op mijn computer Photoshop Elements (ik werk met 9) zit. Dit is nog net wat anders dan het echte Photoshop volgens mij, maar heeft wel een hele hoop opties. Ik doe er niet echt regelmatig wat mee, maar soms is het heel handig om wat springerige plukjes haar op een foto weg te werken. En wat ook een leuke optie is, is dat je stukjes uit een afbeelding kan knippen en in een andere plakken. Jullie hebben het geluk dat ik dat vandaag laat zien en uitleg, dus installeer je nu het écht oktober en écht herfst is lekker met je laptopje in bed of in de luie stoel, kop thee erbij en in plaats van shoppen, gaan we vandaag Photoshoppen!

Photoshop Tutorial (10) - Photoshop Tutorial (9) -

1. Open je achtergrond en de afbeeldingen die je wilt gebruiken in Photoshop. Dit kun je doen door de afbeelding te kopiëren vanaf het internet en onder Bestand » Nieuw » Afbeelding van klembord te plakken. Heb je ze in je bestanden staan, kies dan voor Bestand » Openen.

Photoshop Tutorial (5) -
In dit balkje zie je de afbeeldingen staan en kan je ze aanklikken. Het zijn dus eigenlijk tabbladen zoals je ze op internet gewend bent.

Photoshop Tutorial (4) -

2. Open een afbeelding waar je een stukje uit wilt snijden en klik in het menu links op deze knop, ‘Snelle selectie’.

Photoshop Tutorial (6) -

3. Linksboven zie je dat ‘toverstokje’ met niets, een plusje en een minnetje erbij. De eerste klik je aan voor een nieuwe selectie náást (en los van) een andere in dezelfde afbeelding, het plusje om je selectie te vergroten en het minnetje om de selectie te  verkleinen. Hou je linkermuisknop ingedrukt terwijl je – dit is lastig uit te leggen… – een selectie maakt. Die komt waar jij met je muis heen gaat. Dit moet je gewoon even uitproberen en doen, dan lukt het vanzelf. Ernaast zie je ook nog hoe je je stipje groter of kleiner kan maken.

Photoshop Tutorial (8) -

5. Heb je de selectie naar tevredenheid gemaakt, klik dan op dit pijltje, ‘Verplaatsen’.

Image Hosted by PicturePush - Photo Sharing

6. Hou je linkermuisknop weer ingedrukt en sleep hem gewoon naar het plaatje dat je als de achtergrond gebruikt, die je onderin de balk (het projectvak) ziet. Heb je geen projectvak, kijk dan onder Venster en vink Projectvak aan.

Photoshop Tutorial (7) -

7. Eventueel kan je nu de afbeelding nog bijsnijden. Ik heb een grote achtergrond genomen door een doorlopend patroon te kiezen en dat op Paint een paar keer naast elkaar (en eventueel ook onder elkaar) te plakken, dus deze was iets te groot. Beter te groot dan te klein!

Photoshop Tutorial (11) -

8. Kies voor Bestand » Opslaan als om je afbeelding op te slaan.

Photoshop Tutorial (2) -

9. Nu iets belangrijks! Als je hem opslaat, wil je computer hem automatisch als Photoshop EPS opslaan. Als je dit doet, kan je hem niet overal openen. En dat willen we wel! Sla hem dus op als PNG of JPEG. Bij PNG vraagt hij nog iets van interliniëring, dat doe ik nooit, geen idee wat het is.


Klik op de afbeelding voor vergroting

En dit is het resultaat! Natuurlijk moest ik even snel wat bedenken, dus dit is niet helemaal het, maar het is zo af en toe hartstikke handig en dan kan je er ook heel erg leuke dingen mee maken. Op zich vind ik mijn voorbeeldje nog wel leuk, alleen die achtergrond past er niet zo heel goed bij, maar ik had geen zin in een hele lange zoektocht haha. Ik hoop dat mijn tutorial duidelijk was en dat jullie er lekker mee aan de slag kunnen. Laat je creaties dan eventjes achter! Het enige probleem is dat niet iedereen Photoshop (Elements) heeft, ik weet eigenlijk niet of je het (illegaal) kan downloaden, maar de vraag is ook of je dat wilt natuurlijk. Lijkt het je leuk, dan kan je het volgens mij wel gewoon kopen in de winkel. Als een soort van Sims, haha! Ik vind het altijd leuk om hier nieuwe dingen mee uit te proberen en een beetje te googlen, want het is best lastig. Maar echte grote creaties maak ik er niet mee, daar heb ik net zoals voor tekenen niet echt de inspiratie voor… Hmm, misschien komt het nog wel een keer van pas voor een header..?

Heb jij Photoshop (Elements)? Lijkt het je leuk, en wat vind je van mijn ‘creatie’?

2 gedachten over “Photoshop Elements Tutorial: afbeelding met andere achtergrond

Geef een reactie

