De middelbare school, my thoughts

Ik ben geen eersteklasser die na een periode op de middelbare school haar mening gaat geven. Nee, ik ben een inmiddels al ingeburgerde derdeklasser. Ik draai al heel wat uurtjes, toetsen, uitval en nieuwe roosters mee en het leek me gewoon leuk om er wat over te schrijven. Hoe ik het vind, de nadelen, de leuke dingen. Met af en toe een linkje naar de basisschool, want oh wat was alles daar anders en schattig…

Tumblr_lwq9teai191qzgt9no1_500_large

Where to start? Misschien maar bij het begin. Je komt op de school, als brugger. Je hebt een te grote tas, nog geen kluisje, een broodtrommeltje, moet nieuwe vrienden maken (ik was het enige meisje van mijn oude school in die klas, ehh ja), draagt nog wat andere kleren dan de rest van de leerlingen en probeert ondertussen nog leuk over te komen. Eersteklassers vis je er zo uit, je ziet het gewoon. Niks tegen ze hoor, want ik was ook zo. Bovenste dingen heb ik uit ervaring geschreven. Je mag je dan te groot voor de basisschool voelen, maar eigenlijk is het ook echt een inkomjaar. Als ik er zo op terugkijk had ik namelijk heel weinig huiswerk en ook echt niet zo’n druk rooster. Aan het eind van de eerste/begin tweede was ik ook best veranderd ten opzichte van het begin van de eerste. Ik durfde wat meer een eigen kledingstijl te dragen, nam mijn brood voortaan in een plastic zakje mee, gebruikte een andere tas én mijn kluisje natuurlijk en had hele andere vriendinnen dan in de eerste periode van de eerste. Oh en nog even, en diezelfde grote tas is opeens fashionable.

Nu ben ik, zoals ik al zei, helemaal ingeburgerd. Daar ben ik wel blij om, want ondanks het huiswerk enzo vond ik de tweede een stuk leuker dan de eerste. De derde bevalt me ook goed, ondanks dat ik af en toe heel erg druk bezig ben met huiswerk én een blog onderhouden. Het is gezellig en ik voel me stiekem al best oud, nu in de derde. (Maar ik zal me op de middelbare nooit oud hoeven te voelen, aangezien ik met sommige klasgenoten anderhalf jaar verschil.) Af en toe verlang ik nog wel eens terug naar de basisschool, met een laatje onder je tafel met allerlei spulletjes erin – dat mis ik nog het meeste -, geen huiswerk (of nouja, heel erg weinig), woensdagmiddag half 1 uit, vrijheid blijheid… Maarja, eigenlijk wil ik echt niet meer terug.

Tumblr_lxgo50pco31qckrw9o1_500_large

Ik weet nog wel hoe ik vroeger over de middelbare dacht. Het leek me grappig dat je al je spullen in je tas deed, telkens naar een ander lokaal moest lopen en ik dacht dat je – zoals dat in elk boek stond – elke les driftig bezig was met aantekeningen maken. Haha, nou dat laatste echt totaal niet hoor! Het is al vaak mijn voornemen geweest, maar nee ik heb daar zo m’n hersenen voor. De eerste twee dingen vind ik nog steeds wel grappig als je erover nadenkt. Behalve dat die tas soms onnoemelijk zwaar is, is het best leuk dat je daar alles in doet dat je die dag nodig hebt, net zoals ik nu het idee van een laatje onder je tafeltje AWESOME vind. Elke les een random plek uitkiezen is ook wel een voordeel, maar eigenlijk zit ik altijd wel bij dezelfde mensen.

Nog meer voordelen en leuke dingen vind ik het ingedeeld worden op niveau, dat is echt zoveel handiger. Nog steeds is tussen die mensen een niveauverschil, maar een stuk minder. Uitval en verschillende roosters vind ik ook leuk. Uitval is echt heerlijk, dat kan mijn hele dag opvrolijken. Vorig jaar had ik echt geen speling in mijn rooster, ik had zoveel uur dat ik elke dag het maximale moest zitten (lol, sounds like prison) en mentoruur samenviel met een ander vak. Maar in de projectweken krijg je wel weer een ander rooster, hoe leuk is het als je dan opeens een paar keer wat vroeger uit bent. Toetsen zijn niet altijd leuk om voor te leren, maar ik heb eigenlijk alleen op de middelbare echt het idee van ‘goh, ik leer wat’ en vind het best leuk om het resultaat dan terug te zien op een toets. Ik weet meer waarvoor ik het doe dan op de basisschool en je kan je wat meer bewijzen en testen, ook al is lang niet alle informatie die ik leer nodig voor later. Ik ben best leergierig, dus dat is een voordeel!

Tumblr_mak16sifo71reudx4o1_500_large

Ik ben niet altijd zo enthousiast over de middelbare, vaak genoeg vind ik echt dat ik het veel te druk heb. Dan kom ik met bergen huiswerk en een tas van tien kilo thuis en heb ik echt het idee van ‘lieve leraren, ik kan niet HEKSEN ofzo’. Jammer genoeg gaan ze dat nooit begrijpen, dus dan moet ik even reilen en zeilen om alles te doen wat gedaan moet worden, snak ik naar weekend en kom ik dan weer een beetje op adem. Veel liever zou ik meer tijd aan mijn blog besteden en aan de andere dingen die ik leuk vind, maar goed al dat huiswerk en die slaapverwekkende verhalen zullen wel ergens goed voor zijn…

Ik ben dus wel blij dat ik op de middelbare zit. Met ups en downs, maar toch. Ik heb me wat meer ontpopt denk ik zo, leer met stress (!) om te gaan, prioriteiten te stellen en nog veel meer andere dingen. Ik moet het ook wel leuk vinden, ik zit er immers nog dik drie jaar op! Ik heb nu twee jaar en één periode gehad namelijk. Dat betekent dat ik gelukkig nog even de tijd heb om na te denken over een vervolgopleiding!

Welke opleiding heb jij gedaan/doe jij? Wat vind je van de middelbare school?

6 gedachten over “De middelbare school, my thoughts

  1. Ik vond de middelbare school echt een hel, in de brugklas ging het nog wel, maar daarna werd het steeds erger. Ach, je moet maar zo denken, zonder diploma zit je later elke dag thuis, en nu maar even door bikkelen en dan heb je later een goede baan!

  2. Heel herkenbaar, vooral het thuiskomen met een loeizware tas =]! Het derde middelbaar vond ik zo zalig, toen kregen we er een les drama bij (zo lachen) en het huiswerk viel erg mee, vooral ivm het vierde. Toen ging er echt een versnelling bij.

Geef een reactie

